Въпреки че позитивното отношение на българите към предприемачеството през 2016 г. се е увеличило значително спрямо миналата година, то все още остава по-ниско от средното в глобален мащаб. Само 59% от българите имат позитивна нагласа съм предприемачеството, което е увеличение с 5 пр. пункта в сравнение с 2015 г.
Данните са от годишния доклад на Amway за предприемачеството (Amway Global Entrepreneurship Report - AGER), изготвен в партньорство с Техническия университет в Мюнхен.
Данните сочат, че само 34% от респондентите в България имат желание да станат предприемачи, а 20% са убедени, че притежават качествата да създадат бизнес. Една четвърт споделят мнението, че не биха се отказали от намерението си да започнат собствен бизнес, ако семейството и приятелите им се опитат да ги разубедят.
Изпълнителният директор на Amway за Румъния, България и Гърция Йоана Еначе подчертава позитивните аспекти в нагласите на българите към предприемачеството: “Като сравнително млад пазар за Amway, България продължава да ни поднася много приятни изненади. Нарастването на дела на българите, които биха започнали собствен бизнес, е много добър знак, че обществото се консолидира от икономическа гледна точка. Българите приемат с охота новите идеи и подхождат с голям ентусиазъм към доказване на личните си качества”.
Предприемаческият потенциал на българите, дефиниран като сбора от всички, които отговарят „Мога да си представя, че стартирам собствен бизнес“, не се е променил от 2015 г. насам, но все още нивото му е много по-ниско в сравнение с осреднените показатели в световен мащаб. През 2016 г. 24% от отговорилите в България могат да си представят, че стартират собствен бизнес, докато средните данни за Европа сочат 39%.
Българите показват по-скоро ниско ниво на увереност по отношение на търсене и намиране на свои клиенти в качеството си на предприемачи – твърдят го 31% от запитаните. От тях 43% са на възраст под 35 години, а 37% са между 35 и 49 г. Отговорилите с висше образование се чувстват по-комфортно с намирането на клиенти спрямо онези, които не са завършили университет.
Общо за Европа 35% от респондентите виждат самонаемането като вероятна опция след 5 години.
Средно 47% от европейците изразяват желание да станат предприемачи, а 40% се чувстват подготвени за това предизвикателство. Най-силният позитивен знак за бъдещето на предприемачеството в Европа идва от поколението, което обхваща хората на възраст между 15 и 35 години. В сравнение с другите възрастови групи цели 61% от респондентите под 35 години изразяват силно желание да стартират собствен бизнес.
Подобно на резултатите от минали години, 74% от участниците в проучването в Европа имат позитивни нагласи към предприемачеството. Мъжете показват малко по-силно изразено позитивно отношение (76%) в сравнение с жените (73%). Най-позитивната група в Европа отново са хората под 35 години, които съставляват внушителните 81%.
Запитани кои са двата най-привлекателни фактора за започване на бизнес, 49% от европейците посочват „независимостта от работодател, възможността сам да съм си шеф“, а за 44% това е „изява и реализиране на собствените идеи“. Третото място сред мотивите да станеш предприемач със 37% заема „перспективата за допълнителен доход“. За 55% от европейците под 35 г. най-слиният мотив да станат предприемачи е „независимостта“.