Нова година - нов лиценз
в. Капитал
В бизнеса с горива се влиза трудно - нужни са не само познания за сектора, но и значителен начален капитал, както и солидна юридическа подготовка. Поне ако се съди по броя на законите, които регулират търговията с нефтени продукти. В момента секторът се отчита ежегодно пред НАП и митниците, ежемесечно пред Държавна агенция "Държавен резерв и военновременни запаси". Фирмите подлежат на контрол по Закона за чистотата на атмосферния въздух, от Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, трябва да изпълняват задълженията при превозите на опасни товари, да разполагат с големи банкови гаранции и т.н, и т.н... Към всички тези регулации скоро може да бъде добавена и още една – търговците на нефт и нефтени продукти да минат на регистрационен или лицензионен режим. Идеята е поне на десет години и досега здравият разум е успявал да победи. От есента на 2015 г. обаче отново е на дневен ред - "Капитал" видя два варианта на законопроект. Конкретният повод – доклади на държавния резерв, от които става ясно, че военновременните запаси от горива на страната май не са съвсем пълни. Мерките са на етап междуведомствено обсъждане и все още няма окончателно решение дали и под каква форма да бъдат официализирани. В желанието си да премахне конкретен проблем обаче администрацията може да направи поне две грешки – да залитне в посока налагане на ненужни нови регулации или пък да ги направи непосилни за малките търговци и така да свие конкуренцията на пазара. И в двата случая губещ ще е крайният клиент – всичко това се отразява на цената на горивата. Добрата новина е, че няма окончателно решение. То трябва да е ясно до 25 ноември, а последна дума ще имат министрите на енергетиката, икономиката и финансите, както и председателят на Държавния резерв, които ще трябва да докладват решението си на вицепремиера Томислав Дончев.
България е в Топ 5 на ЕС по лоши пътища
в. Сега
България е в Топ 5 на страните в Европейския съюз с най-лоши пътища. Това става ясно от последния доклад на Европейската комисия за транспортната инфраструктура на 28-те членки на ЕС. Страната ни е на четвърто място в класацията по лошо качество на автомобилните шосета. Преди нас на първо място е Румъния, следвана от Малта и Латвия, а на пето място е Полша. Любопитното при държавите с най-добри магистрали и пътища е, че Германия, смятана за водеща в Европа, е едва на 8-а позиция. На първите места са Холандия, Франция, Австрия, Португалия, Дания, Финландия и Люксембург. А Италия, която е смятана за лидер по добри шосета, изпада на 18-а позиция.
ЦИК открива още 18 секции във Великобритания
в. Сега
Ден след като парламентът премахна ограничението от 35 изборни секции в държавите от ЕС, ЦИК взе решение да открие още 18 секции във Великобритания. С това общият им брой в Обединеното кралство става 53. Оттам се получиха най-много заявки на българи в ЕС за участие в изборите за президент и в националния референдум. Две от новите секции ще са в посолството в Лондон, с което общо там те стават четири. За толкова секции настояваха от мисията ни в британската столица, но първоначално ЦИК не удовлетвори искането. В Лондон се откриват и още няколко секции - в Хароу, Ханслоу, Лейтънстоун и др. Останалите секции ще са в градове, откъдето също са се получили поне по 60 заявки за гласуване, каквото е изискването на Изборния кодекс. Със самостоятелна секция се сдобиват сънародниците ни в Стафорд, за които досега се предвиждаше да гласуват в Бирмингам. Секции ще има още в Шефилд, Питърбъро, Портсмут, Бишопс, в университетския град Колчестър, и т.н., откъдето също дойдоха над изискуемия минимум подписи.
Стопаните прибират с 20% по-малко картофи
в. Стандарт
Реколтата от картофи тази година ще бъде по-слаба с 15-20% в сравнение с миналогодишната. Това каза пред "Стандарт" Венцислав Каймаканов, председател на Националната асоциация на картофопроизводителите. Основната причина за това са климатичните условия и по-конкретно - голямото засушаване през 2016 г., обясни той. Качеството на картофите обаче е добро. Очаква се тазгодишният добив на картофи да бъде около 120 хил. тона. А необходимото количество за страната ни е към 400 хил. тона, което означава, че ще се наложи да внасяме картофи от чужбина, коментира Каймаканов. България внася най-много картофи от Полша, Германия, Белгия и Холандия.