Дружеството за колективно изпълнение на авторски права в музиката Музикаутор планира да заведе две дела срещу втората по големина киноверига в България Cinema City. Това разкриха пред Investor.bg Иван Димитров, изпълнителен директор на дружеството, и Момчил Даскалов, мениджър “Публично изпълнение”.
Причина за завеждането на делата е, че веригата не е уредила права за публичното изпълнение на музика, включена във филми.
“Подготвяме две дела. Събираме документи и сертификати и е въпрос на време да ги внесем в съда”, коментира Момчил Даскалов.
“Избрали сме два филма, в които има музика от нашия репертоар. Компанията е уредила абсолютно всички права, с изключение на публичното изпълнение на музика. А самото излъчване на филма е публично изпълнение”, обясни Иван Димитров.
От Музикаутор ще заведат дело, свързано с неизплащането на авторски възнаграждения върху музиката от една американска и една европейска продукция. Първата е блокбъстърът “Междузвездни войни”, а втората - испанският филм “Ма Ма”. По думите на Момчил Даскалов за втория вече е направена необходимата проверка, след като от Музикаутор са подали сигнал към Министерството на културата. В резултат от нея е съставен акт.
И двете дела са граждански и се търси обезщетение.
Investor.bg се свърза с представител на компанията и очаква нейното становище по въпроса.
Cinema City България е част от Cinema City International, която притежава верига от мултиплекси от Централна и Източна Европа. Според сайта на компанията тя управлява 96 мултиплекса с 906 екрана в 7 страни от региона. В България Cinema City стои зад 6 мултиплекса в пет града - София, Пловдив, Стара Загора, Русе и Бургас.
От своя страна най-голямата киноверига на пазара в България - Кино Арена, е започнала да плаща от началото на 2016 г. Компанията, която оперира 11 кина със 78 зали в шест града в страната, както сочи информация на уебсайта ѝ, е платила и обезщетение, обхващащо 2015 г., така че технически е уредила правата си от 2015 г. насам, обясни Момчил Даскалов.
Но процесът по сключване на споразумения се случва изключително бавно. Кино Арена е била уведомена от Музикаутор за задължението си да плаща за публичното изпълнение на музика още през 2011 г., но преговорите с нея са стартирали чак през 2013 г.
Третият голям играч на пазара - индийската Cine Grand, също работи с Музикаутор и плаща за публичното изпълнение на музика.
По думите на Даскалов трите големи компании държат около 97% от пазара, но текат преговори и с малките играчи. Те са приели предложенията на дружеството, което от своя страна е променило тарифата си, така че за самите кина да бъде по-удобно. Оттук насетне всичко е въпрос на преговори и сключване на споразумения.
От Музикаутор посочват, че добрата новина е, че бизнесът с кинопоказа е на светло заради договорите с външните разпространители. Самите компании са длъжни да декларират приходите си пред Националния филмов център. Само приходите на Cinema City за 2015 г. възлизат на няколко милиона лева, коментира Даскалов. По думите му търсената от Музикаутор сума е около половин процент от приходите.
Междувременно от дружеството провеждат преговори за уреждане на правата и с големите филмови фестивали в страната. Вече са започнали разговорите с НДК във връзка с провеждането на Киномания. Предстоят срещи и с представители на София филм фест, разкриха от Музикаутор.
По думите на Иван Димитров Cinema City е имала подобни проблеми в Полша, където също са се водили дела, но наскоро са постигнати споразумения с местното дружество, така че киноверигата е започнала да си плаща.
“Има други сектори, които предстои да се развият. В Швейцария вече се лицензират мобилни приложения, които съдържат музика”, коментира Иван Димитров. Той разкри, че в момента Музикаутор се опитва да сключи споразумения и с компаниите, предоставящи транспортни услуги, които също трябва да плащат за публично изпълнение на музика. Преговорите с Националното сдружение с автобусните превозвачи текат от две години, но вече са във финална фаза, разкри Даскалов.
По-сериозен е проблемът с таксиметровите компании, тъй като при тях има форма на франчайз, а голяма част от шофьорите са регистрирани като еднолични търговци и комуникацията с тях е по-сложна от тази гледна точка. В тази връзка от Музикаутор планират да говорят с големите таксиметрови компании, които да им помогнат за осъществяването на контрола.