Българската петролна и газова асоциация е изненадана от установения картел на цените на горива между шест от най-големите компании у нас. Това заяви председателят на асоциацията Андрей Делчев, цитиран от БНТ.
Вчера Комисията за защита на конкуренцията обяви след продължила няколко месеца проверка на пазара на горивата, че има картел между част от фирмите. Актът не може да бъде обжалван, а компаниите разполагат с 30 дни, за да го опровергаят. От газовата асоциация не отхвърлиха възможността точно в този период обвиненията срещу компаниите да паднат.
„Разбира се, че съм изненадан, защото от ден първи ние твърдим, че няма картел и от там нататък ми е много интересно да видя на какво комисията базира изводите си”, коментира Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
Не се крием, нямаме причина да се крием, допълни той. И посочи, че не е наясно с мотивите за решението на КЗК.
„За момента никой от нас не е прочел решението на КЗК, включително и аз, и никой от нас не знае какви са аргументите на комисията, за да може да ги коментира. Всичко останало в момента е белетристика”, заяви Делчев.
В момента цената на горивата по бензиностанциите не е реална, коментира енергийният експерт Васко Начев по bTV, след като вчера Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обвини шест от основните вериги бензиностанции у нас в картелно споразумение.
Комисията засяга само цените на дребно, но това е крайният ефект. За да бъде разрушена тази практика, трябва да се погледне как се образуват цените на едро, там е разковничето, посочи експертът.
По думите му не е необходимо веригите да сядат и да се разбират. „Нещата са прости. Всички виждат колонката на „Лукойл”, дистрибутора на едро, и оттам насетне не е трудно всеки да постави съответните цени. Механизмът е сравнително прост – ако вие си позволите да продавате на по-ниска цена, следващия път, когато закупувате, точно с този марж ще платите повече при цените на едро”, каза Начев.
Дизелът на едро се купува за 1,69 лв., в момента е 1,99 лв. Това означава 30 стотинки марж, отбеляза той. Нормалната печалба за такъв сектор е 10-15%, коментира той. „Този марж отива някъде. Без политически чадър няма как да се случват нещата”, каза Начев.
Около 6 милиарда годишно се харчат в България за горива. Сметнете при 30 стотинки марж за какви печалби става въпрос, подчерта той.
Експертът каза, че не би се ангажирал, че решението на КЗК е предизборно или кризисен пи ар, тъй като този процес върви не от вчера. Той е убеден, че глоба ще има.
„Този мизансцен вече сме го гледали – КЗК налага, а компаниите обжалват решенията ѝ, отива се на съд, който пък смъква всичко…”, каза пред БНР икономистът Илиян Василев* по повод твърдението на Комисията за защита на конкуренцията за разкрит картел между големите вериги бензиностанции.
Василев посочи, че в решението на КЗК имаме само наблюдение върху пазара на дребно. А проблемът се корени в отсъствието на държавен контрол и намеса във всички елементи по веригата на стойността – от вноса на суров петрол, през рафинерията, през цените на едро, акцизните складове, отчете експертът. И допълни, че от КЗК винаги могат да кажат, че законодателството не им е достатъчно, за да могат да решат проблема, „но дори и в рамките на това, което законодателството може да реши, не направиха нищо за тези години”.
Проблемът за горивата е много отвъд онова, което КЗК има по правно-приложно поле за наблюдения, заяви икономистът. И уточни, че става дума за несвършената работа на НАП от гледна точка на влизането на структурата на разходите и анализа на финансовите резултати на рафинерията, начинът, по който се заприходява суровият петрол, начинът, по който се отчитат инвестиционните и капиталови разходи.
Василев, който е част от Инициативен комитет "Справедливи цени на горивата", заяви, че от комитета са подготвили жалба до ЕК с молба да разгледа проблема с доминантното положение на "притежателите на единствената българска рафинерия".
Натискът е наложителен, тъй като пазарите в региона са взаимносвързани и "несправянето" на КЗК у нас се отразява върху пазарите в съседните ни страни. Експертен анализ е отбелязал, че трябва да се обърне особено внимание на акцизните складове.
* Допълнена към 15.15 ч.
преди 8 години а ми , то левче е само акциза , като сложиш и ддс-то и работата става дебелка отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Все пак акцизните складове ги създаде герб! :)Да да затрудни всички носители и да не проверява наш'те такива! :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ти пък, за едно левче на литър ли го правиш на въпрос! ;)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Най големият печеливш от високите цени е държавата в лицето на мин. на финансите което не спира да се хвали за висока събираемост , която от своя страна е дошла от нашите джобове отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години От кои бензиностанции пазаруваш? Хубаво е да споделяме, че да ги подкрепим тези бензиностанции, които разбиват играта на големите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "ако вие си позволите да продавате на по-ниска цена, следващия път, когато закупувате, точно с този марж ще платите повече при цените на едроТова ако се докаже и имахме правова държава, Лукойл не би могъл да се издължи от глоби! Това е висша форма на злоупотреба с монополно положение.Управляващите не смеят да облекчат усповията на данъчните складове за да не се развали "картела". 1,69 на едро къде ги видяхте, като аз на дребно пазарувам по толкова от нормални бензиностанции с обявени цени (без отстъпка)!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Долни г.а.д.н.и к.о.п.е.л.е.т.а!!!Знаем какви са и как си образуват цените на вътрешния пазар.Няма никаква необходимост някакви корумпирани лъжци маскирани като експерти да ни обясняват как и защо са такива цените. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Ако взема цифрите на експерта Начев излиза, че нормалната печалба би трябвало да се движи в рамките на 17-25 ст. В момента била 30 ст. Обвиненията в картел ще паднат само заради тази статия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар