Българската петролна и газова асоциация е изненадана от установения картел на цените на горива между шест от най-големите компании у нас. Това заяви председателят на асоциацията Андрей Делчев, цитиран от БНТ.
Вчера Комисията за защита на конкуренцията обяви след продължила няколко месеца проверка на пазара на горивата, че има картел между част от фирмите. Актът не може да бъде обжалван, а компаниите разполагат с 30 дни, за да го опровергаят. От газовата асоциация не отхвърлиха възможността точно в този период обвиненията срещу компаниите да паднат.
„Разбира се, че съм изненадан, защото от ден първи ние твърдим, че няма картел и от там нататък ми е много интересно да видя на какво комисията базира изводите си”, коментира Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
Не се крием, нямаме причина да се крием, допълни той. И посочи, че не е наясно с мотивите за решението на КЗК.
„За момента никой от нас не е прочел решението на КЗК, включително и аз, и никой от нас не знае какви са аргументите на комисията, за да може да ги коментира. Всичко останало в момента е белетристика”, заяви Делчев.
В момента цената на горивата по бензиностанциите не е реална, коментира енергийният експерт Васко Начев по bTV, след като вчера Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обвини шест от основните вериги бензиностанции у нас в картелно споразумение.
Комисията засяга само цените на дребно, но това е крайният ефект. За да бъде разрушена тази практика, трябва да се погледне как се образуват цените на едро, там е разковничето, посочи експертът.
По думите му не е необходимо веригите да сядат и да се разбират. „Нещата са прости. Всички виждат колонката на „Лукойл”, дистрибутора на едро, и оттам насетне не е трудно всеки да постави съответните цени. Механизмът е сравнително прост – ако вие си позволите да продавате на по-ниска цена, следващия път, когато закупувате, точно с този марж ще платите повече при цените на едро”, каза Начев.
Дизелът на едро се купува за 1,69 лв., в момента е 1,99 лв. Това означава 30 стотинки марж, отбеляза той. Нормалната печалба за такъв сектор е 10-15%, коментира той. „Този марж отива някъде. Без политически чадър няма как да се случват нещата”, каза Начев.
Около 6 милиарда годишно се харчат в България за горива. Сметнете при 30 стотинки марж за какви печалби става въпрос, подчерта той.
Експертът каза, че не би се ангажирал, че решението на КЗК е предизборно или кризисен пи ар, тъй като този процес върви не от вчера. Той е убеден, че глоба ще има.
„Този мизансцен вече сме го гледали – КЗК налага, а компаниите обжалват решенията ѝ, отива се на съд, който пък смъква всичко…”, каза пред БНР икономистът Илиян Василев* по повод твърдението на Комисията за защита на конкуренцията за разкрит картел между големите вериги бензиностанции.
Василев посочи, че в решението на КЗК имаме само наблюдение върху пазара на дребно. А проблемът се корени в отсъствието на държавен контрол и намеса във всички елементи по веригата на стойността – от вноса на суров петрол, през рафинерията, през цените на едро, акцизните складове, отчете експертът. И допълни, че от КЗК винаги могат да кажат, че законодателството не им е достатъчно, за да могат да решат проблема, „но дори и в рамките на това, което законодателството може да реши, не направиха нищо за тези години”.
Проблемът за горивата е много отвъд онова, което КЗК има по правно-приложно поле за наблюдения, заяви икономистът. И уточни, че става дума за несвършената работа на НАП от гледна точка на влизането на структурата на разходите и анализа на финансовите резултати на рафинерията, начинът, по който се заприходява суровият петрол, начинът, по който се отчитат инвестиционните и капиталови разходи.
Василев, който е част от Инициативен комитет "Справедливи цени на горивата", заяви, че от комитета са подготвили жалба до ЕК с молба да разгледа проблема с доминантното положение на "притежателите на единствената българска рафинерия".
Натискът е наложителен, тъй като пазарите в региона са взаимносвързани и "несправянето" на КЗК у нас се отразява върху пазарите в съседните ни страни. Експертен анализ е отбелязал, че трябва да се обърне особено внимание на акцизните складове.
* Допълнена към 15.15 ч.
преди 8 години Картел или не, ако цената за крайните потребители е несправедливо висока, компаниите трябва да бъдат наказвани. КЗК би следвало да има информация за 2014-2015 какви са били цените за литър за краен потребител и да ги сравни с измененията в цената на литър на едро на световните пазари. Мойте лични наблюдения са, че когато обявят увеличение в цената на едро, на следващия ден се покачва и цената за литър на дребно, докато обратното не се случва. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Цени на дизела за днес от Fuelo.net:България - 2,23 (това е за Екто на Лукойл, на Марешки си е по 1,71 лв.)Белгия - 2,35Белград - 2,37Великобритания - 2,52Румъния - 2,25 (има и евтин по 2,02)Не че правя реклама, но много интересен сайт. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не бе купува го от Лукойл, ама те се правят че не знаят и му го продават по евтино, че да цака другите :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Марешки най-вероятно вкарва талибански горива през Турция. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Или това не е вярно "Дизелът на едро се купува за 1,69 лв., в момента е 1,99 лв." или Марешки продава милиони литри дизел, за да си покрива оперативните разходи от оборота. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години да само от там зареждам дизел а и много варненци защото само на неговите две бензиностанции в града има опашки от клиенти. нямам оплаквания от горивото а не съм и чул други хора да се оплакват. всичко е ОК. даже случайно се запознах с човек от тия дето проверяват бензиностанциите как им работят колонките и качеството каза ми че всичко е ОК а са го скъсали от проверки нямало е проблеми с горивото и колконките отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Марешки казва, че си купува дизела от Лукойл. Простата сметка нещо не се връзва.Лукойл казват, че Марешки не купува от тях. Всички спря до тук. Кой лъже?Ти от Марешки ли си купуваш дизела/бензина? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години аз живея във Варна и се чудя как може Марешки да продава дизел на 1.71 лв от доста време на сам, а другите търговци, че даже и производителя не могат да продават на близки до неговите цени. А в Бургас където е рафинерията би трябвало да е и по-ниска цената, ама не е, хем транспортните разходи за Бургас са почти нулеви. Така, че картел има няма какво да се правят на изненадани. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години проблема Е че Лук и Държавата са в симбиоза срещу потребителите . Държавата осигурява монопол а Лук високи цени - бюджета е пълен както и джобовете на избраните а потребителя да го дуxа отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години От цялата статия, заслужава внимание само това което е казал Илиян Василев. "Там е заровено кучето"....четете внимателно!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар