Българската петролна и газова асоциация е изненадана от установения картел на цените на горива между шест от най-големите компании у нас. Това заяви председателят на асоциацията Андрей Делчев, цитиран от БНТ.
Вчера Комисията за защита на конкуренцията обяви след продължила няколко месеца проверка на пазара на горивата, че има картел между част от фирмите. Актът не може да бъде обжалван, а компаниите разполагат с 30 дни, за да го опровергаят. От газовата асоциация не отхвърлиха възможността точно в този период обвиненията срещу компаниите да паднат.
„Разбира се, че съм изненадан, защото от ден първи ние твърдим, че няма картел и от там нататък ми е много интересно да видя на какво комисията базира изводите си”, коментира Андрей Делчев, председател на Българската петролна и газова асоциация.
Не се крием, нямаме причина да се крием, допълни той. И посочи, че не е наясно с мотивите за решението на КЗК.
„За момента никой от нас не е прочел решението на КЗК, включително и аз, и никой от нас не знае какви са аргументите на комисията, за да може да ги коментира. Всичко останало в момента е белетристика”, заяви Делчев.
В момента цената на горивата по бензиностанциите не е реална, коментира енергийният експерт Васко Начев по bTV, след като вчера Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обвини шест от основните вериги бензиностанции у нас в картелно споразумение.
Комисията засяга само цените на дребно, но това е крайният ефект. За да бъде разрушена тази практика, трябва да се погледне как се образуват цените на едро, там е разковничето, посочи експертът.
По думите му не е необходимо веригите да сядат и да се разбират. „Нещата са прости. Всички виждат колонката на „Лукойл”, дистрибутора на едро, и оттам насетне не е трудно всеки да постави съответните цени. Механизмът е сравнително прост – ако вие си позволите да продавате на по-ниска цена, следващия път, когато закупувате, точно с този марж ще платите повече при цените на едро”, каза Начев.
Дизелът на едро се купува за 1,69 лв., в момента е 1,99 лв. Това означава 30 стотинки марж, отбеляза той. Нормалната печалба за такъв сектор е 10-15%, коментира той. „Този марж отива някъде. Без политически чадър няма как да се случват нещата”, каза Начев.
Около 6 милиарда годишно се харчат в България за горива. Сметнете при 30 стотинки марж за какви печалби става въпрос, подчерта той.
Експертът каза, че не би се ангажирал, че решението на КЗК е предизборно или кризисен пи ар, тъй като този процес върви не от вчера. Той е убеден, че глоба ще има.
„Този мизансцен вече сме го гледали – КЗК налага, а компаниите обжалват решенията ѝ, отива се на съд, който пък смъква всичко…”, каза пред БНР икономистът Илиян Василев* по повод твърдението на Комисията за защита на конкуренцията за разкрит картел между големите вериги бензиностанции.
Василев посочи, че в решението на КЗК имаме само наблюдение върху пазара на дребно. А проблемът се корени в отсъствието на държавен контрол и намеса във всички елементи по веригата на стойността – от вноса на суров петрол, през рафинерията, през цените на едро, акцизните складове, отчете експертът. И допълни, че от КЗК винаги могат да кажат, че законодателството не им е достатъчно, за да могат да решат проблема, „но дори и в рамките на това, което законодателството може да реши, не направиха нищо за тези години”.
Проблемът за горивата е много отвъд онова, което КЗК има по правно-приложно поле за наблюдения, заяви икономистът. И уточни, че става дума за несвършената работа на НАП от гледна точка на влизането на структурата на разходите и анализа на финансовите резултати на рафинерията, начинът, по който се заприходява суровият петрол, начинът, по който се отчитат инвестиционните и капиталови разходи.
Василев, който е част от Инициативен комитет "Справедливи цени на горивата", заяви, че от комитета са подготвили жалба до ЕК с молба да разгледа проблема с доминантното положение на "притежателите на единствената българска рафинерия".
Натискът е наложителен, тъй като пазарите в региона са взаимносвързани и "несправянето" на КЗК у нас се отразява върху пазарите в съседните ни страни. Експертен анализ е отбелязал, че трябва да се обърне особено внимание на акцизните складове.
* Допълнена към 15.15 ч.