Имитиращите хранителни продукти трябва да бъдат обозначени и отделени в търговските вериги. Това казва в интервю за в. „24 часа“ Богомил Николов от асоциация "Активни потребители".
Той коментира, че нередностите на пазара на храни засягат голяма част от основните хранителни продукти. А когато нещо стане системно, то изисква и системни решения, при това вече превантивни.
„Наскоро Министерство на земеделието беше предложило промени, свързани с млечните продукти, според които едно и също предприятие да няма право едновременно да произвежда истинско сирене и заместител. Смятам, че това е правилният подход - или едното, или другото. Самите производители трябва да изберат по коя пътека да тръгнат. После вече разграничаването ще бъде много по-лесно за всички“, казва той.
Според него проверките за предлагане на имитиращи продукти освен търговската мрежа трябва да обхващат и детски градини, училищни столове, обществени заведения.
„Защото веригата съвсем не свършва в супермаркета. И да ви кажа честно, не бих искал да съм на мястото на един добросъвестен ресторантьор. Защото дори и да желая да предлагам автентични продукти, много лесно мога да бъда заблуден и подведен от доставчиците и да получавам заместители“, допълва той.
„Въпросът е даже дали изобщо да е позволено в тези обществени заведения (училища и детски градини) да се изхранват децата с имитиращи продукти. Според мен това е изключително недопустимо. Ако целта е пестене и поевтиняване на храненето и порциона, то това са най-глупаво спестените пари. Защото, като храниш децата с имитиращи продукти, след това ще трябва да изхарчиш 2 или 5 пъти повече пари, за да ги лекуваш. Така че трябва радикално да дефинираме нашето отношение към имитациите. И то трябва да бъде негативно и нетърпимо“, Богомил Николов.
Той съобщава, че Асоциацията е започнала проверки на лютеницата. Що се отнася до оцета и други продукти, според Николов „нека всеки да произвежда каквото иска. Въпросът е как да бъде представено то. Дали нещо, което е пълно с въглехидрати, трябва да се нарича лютеница, и дали някакъв сос, който няма яйца, да се казва майонеза. Това са големите въпроси. Иначе означава да тръгнем срещу пазарната икономика и логика“.
Силата на пазара е в многообразието, да предлага за всеки по нещо. Недостатъкът му е във вековните опити за заблуждаване на потребителите, отчита той.
Асоциацията предлага на търговските вериги те сами да започнат да отделят на различни щандове имитиращите продукти от оригиналните.