fallback

Нови механизми за определяне на общинските субсидии ще има до 2019 г.

Почти 1,9 млн. лева ще са необходими за изпълнение на мерките за децентрализация на местните администрации за периода 2016-2019 г.

16:44 | 10.09.16 г.
Автор - снимка
Редактор

Нов механизъм за определяне на капиталовата субсидия на общините ще бъде разработен до 2018 г., а на изравнителната – до 2019 г. Това предвижда проектът на програмата за изпълнение на стратегията за децентрализация за периода 2016-2019 г. Самата стратегия обхваща периода 2016-2025 г.

И двата документа са публикувани на сайта на Министерството на регионалното развитие и благоустройството.

Също до 2019 г. трябва да е готова и концепцията за второ ниво на самоуправление и да се подготвят законови промени, предвижда програмата.

За мерките за периода на действие на програмата са необходими почти 1,9 млн. лева, изчисляват от министерството. Най-голяма част от финансовия ресурс ще е необходима в последната година от периода – 2019 г.

Финансирането на мерките се предвижда да става със средства от държавния бюджет и с европейски пари по линия на оперативната програма “Добро управление”. 

Предвижда се да се анализират възможностите на местните администрации да противодействат на престъпността и за защита при бедствия, аварии и пожари. Ще се анализират и услугите, които биха могли да бъдат преобразувани за изпълнение от местните власти.

Що се отнася за местните приходи, предвиждат се промени в Закона за местните данъци и такси. Планира се и създаването на механизъм за участие на гражданите в бюджетния процес на общините и на предпоставки за програмно бюджетиране.

Предвиждат се и законови промени във връзка с финансово неосигурените отговорности на общините.

Ще се анализират и просрочените задължения на общините по сключени договори за обществени поръчки до 30 юни 2017 г. Залагат се и мерки за подобряване управлението на общинските имоти и общинските образователни институции

И в новата стратегия се залагат три основни стратегически цели, които така и не бяха изпълнени в процеса на децентрализация от последните две десетилетия - ускорено прехвърляне на правомощия и ресурси от държавните органи към общините, оптимизиране на функционалната компетентност на областния управител и териториалните звена на централната изпълнителна власт, развитие на местното самоуправление в рамките на общината.

Централната власт признава в документа, че по-голямата част от приходите в общинските бюджети се формират от държавната субсидия, а централната власт, която  използва преразпределителните механизми, за да поддържа равновесие, всъщност държи местните администрации в подчинение и контрол.

Затова се предвижда обвързване на отговорностите за предоставяне на услуги и управлението с достатъчно собствени ресурси, включително и чрез разширяване на собствената приходна база на общините – една от ябълките на раздора през последните години, която така и не се реализира заради кризата.

Анализът на изпълнението на предишната стратегия за периода 2006-2015 г. показва, че са реализирани по-малко от 40 на сто от заложените в нея мерки. Най-сериозно забавяне има при прехвърлянето на правомощия, както и преотстъпването на данъчни приходи.

Констатира се, че през последните години се увеличава делът на собствените приходи на общините в бюджетите им, но това е за сметка на намаление на другите общински приходи, вкл. и държавните трансфери, а не заради увеличаването на собствените постъпления на общините.

В сравнение с ЕС делът на общинските приходи в БВП на България е много по-нисък, а делът на общинските данъчни приходи от всички данъчни приходи е повече от пет пъти по-малък, показват данни, заложени в анализа към стратегията.

Целта е общинските приходи в БВП трябва да достигнат дял от 10% към 2025 г. спрямо 6,7% през 2014 г. и 7,7% през 2008 г., на общинските разходи – 23% спрямо съответно 15,1% и 19,6%, а на данъчните приходи – съответно 15% спрямо 3,1% и 2,9%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:20 | 11.09.22 г.
fallback