fallback

КЗП проверява и фирмите за бързи заеми и ипотечни кредити

Причината е новата вълна на агресивни реклами за предоставяне на такъв тип услуги

16:58 | 07.09.16 г. 1
Автор - снимка
Редактор

Комисията за защита на потребителите (КЗП) активно следи дейността на финансовите институции, които отпускат бързи заеми и ипотечни кредити. Причината за това е новата вълна на агресивни реклами за предоставяне на такъв тип услуги и влизането в сила на новия Закон за кредитите за недвижими имоти на потребители. Това съобщи председателят Димитър Маргаритов пред БНР, цитиран от пресцентъра на комисията.

Инспекторите ще проверяват анонсите при офертите и дали преди отпускането на заема конкретният потребител е запознаван предварително с всички условия.

Маргаритов напомни, че вече има нов закон, който ще регулира предоставянето на ипотечни кредити на физически лица. Там са разписани детайлни изисквания към търговците, които са длъжни да дадат 14-дневен срок за размисъл, да предвидят възможността да има независими консултанти, които ще бъдат вписани в нарочен регистър и ще подлежат на по-строг контрол и от БНБ. Тези консултанти ще трябва да предоставят на потребителите съвети как да постъпят в ситуация, в която искат да получат кредити, добави Маргаритов, цитиран от пресцентъра на КЗП. 

Председателят на КЗП информира, че на сайта на комисията е публикуван формулярът със задължителни реквизити, който във всички случаи преди подписването на договор за получаване на такъв кредит трябва да бъде представен на вниманието на потребителя. Чрез него потребителите могат предварително да се подготвят какво ще се очаква от тях вече като клиенти по един действащ договор за кредит.

В него трябва да се съдържа цялата информация - кога ще получите сумата, кога и какво независимо от лихвения процент ще върнете, включително какъв е съвсем конкретният размер на евентуални предвидени макар и допустими по закон допълнителни такси, посочи Маргаритов.

Той информира, че КЗП работи и по т.нар. „непоискани SMS-и” и скоро ще се произнесе по казуса.

КЗП вече е постигнала с два от мобилните оператори потвърдени от съда споразумения за намаляване на до три месечни такси на неустойките при предсрочно прекратяване на срочни договори. Срещу третия се води колективен иск, като се очаква скоро и той да приеме същите условия.

Ръководителят на институцията потвърди, че най-големият дял от постъпващите в КЗП жалби и сигнали на граждани са свързани с дейността на мобилните оператори – около 35-40% от случаите.

Маргаритов каза още, че инспекторите продължават проверките в търговската мрежа и онлайн пространството за заблуждаващи послания за изгодни цени или несъществуващи предимства при продажбата на стоки за ученика като раници и облекла, както и на комплекти от ученически принадлежности.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:20 | 09.09.22 г.
fallback