fallback

Туризмът в Банско изпреварва представянето си отпреди кризата

Над 60 процента от икономиката на общината е концентрирана в този отрасъл

19:49 | 31.08.16 г.

Оборотите, приходите и заетостта в сектора "Туризъм" през 2014 г. далеч изпреварват тези преди кризата от 2008/2009 година. Това сочи анализ на икономическия профил на община Банско, изготвен от Института за пазарна икономика.

Докато през 2008-2009 г. леглата в местата за настаняване са около 7 хиляди, то през последните три години /2013-2015 г./ те постепенно се увеличават до 16 хиляди. Увеличението им е паралелно със стабилното нарастване на броя на реализираните нощувки.

Приходите от нощувки също нарастват от 16,3 млн. лв. през 2008 г. до 28-29 млн. лв. в периода 2013-2015 г., съобщиха днес от пресцентъра на общината.

Над 60 процента от икономиката на общината е концентрирана в този отрасъл, което наред с по-ниските нива на безработица води до заключението, че тя вече е преодоляла негативните последици от световната икономическа криза.

Допълнително положително влияние оказва позицията на Банско сред 10-те общини, в които Общинската администрация е успяла да усвои най-много европейски средства от оперативните програми на ЕС в съотношение с броя на местното население.

Другите икономическите сектори, значими за развитието на Банско, са мебелното производство и селското стопанство. Общината има силни позиции в животновъдството и производството на картофи. На фона на постепенно променящата се среда, която доскоро силно фаворизираше зърнените култури, перспективите за развитието на тези сектори и особено на отглеждането на говеда е изключително добро.

"Институтът за пазарна икономика бе натоварен от нас да ни изготви икономически анализ. С негова помощ искахме да видим къде са ни силните и слабите страни, какви са перспективите и предизвикателствата пред Банско. Безспорен е фактът, че туризмът е най-важният сектор за икономиката на нашата община. През последните години ние се наложихме като водеща дестинация за зимен туризъм в България и на Балканите. Бързото развитие привлича все повече туристи, но налага и необходимостта от устойчиво планиране", коментира кметът Георги Икономов.

За да се преодолее "ножицата" между летния и зимния сезон, се залага на развитие на летните фестивални формати, което вече дава положителен резултат. Активно се рекламира курортът по разнообразни начини - директна реклама, участие в туристически борси, организиране на атрактивни събития.

"Ще продължим да се стремим да защитаваме успешни проекти за привличане на средства от европейските фондове. Ще търсим също начини за насърчаване на местния бизнес и в частност - на традиционната за Банско мебелна индустрия, чрез засилване на връзката й с професионалното образование и с туризма като потребител на крайния продукт. В земеделието фокусът естествено попада върху животновъдството и земеделието", твърди кметът.

Нарастващият поток от туристи в общината обуславя добри перспективи за развитието на малки преработвателни цехове в сферата на хранително-вкусовата промишленост. Производителите на месни и млечни продукти могат да посрещнат търсенето, да захранват местната туристическа индустрия и така да оформят пълен цикъл от производител до краен потребител. Със засилването на дела им в местната икономика ще нарасне делът на целогодишната заетост, ще се създадат по-добри условия за задържане на младите хора и запазването на жизнеността на общината, допълва Икономов.

/БТА/

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:59 | 13.09.22 г.
fallback