70% от подадените жалби до Комисията за защита на потребителите (КЗП) са разрешени в полза на гражданите, заяви председателят на Комисията Димитър Маргаритов на пресконференция. Той посочи, че общо от началото на годината жалбите на недоволни потребители в Комисията са близо 13 600.
Традиционно 40% от оплакванията са срещу мобилни оператори, 21% за рекламации на техника и битови уреди и 20% заради енергийни и ВиК оператори. Към 10 на сто от жалбите са по повод дейността на онлайн търговци.
От началото на годината КЗП е направила над 6 хил. проверки в туристически обекти. Съставени са 537 акта, а 107 обекта са временно затворени заради измами с категоризацията.
По Черноморието са проверени близо 2400 туристически обекта, като нарушения има в 6 до 8% от случаите. Затворени са временно 13 обекта без категоризация.
Обичайните нарушения по морето са липса на менюта в заведенията, разминаване между категория и предоставяни услуги, липса на ценоразпис за нощувките и предоставяните услуги от хотелите, липса на задължителна информация в договорите за организирани туристически пътувания.
През лятото Комисията е забранила 30 нелоялни туристически практики. Пример за такъв случай е къща за гости, която се е представяла за семеен хотел, или пък заведение, в което цените на касовата бележка били по-високи от тези в менюто. Туроператор пък обещал да настани туристи в тризвезден хотел, а те се озовали в бунгало.
Димитър Маргаритов посочи, че КЗП е взела 30 проби за алкохол от баровете по морето. Имало случаи на разредени напитки или пък такива, при които съставът показва ниско качество. Не е открит опасен за здравето на потребителите алкохол.
Традиционно Комисията иззема опасни стоки, включително свързани с летните почивки. Затворен е един аквапарк заради нередовни документи за пързалките.
КЗП проверява усилено и магазините покрай морето, тъй като туристите напоследък предпочитат да отсядат в апартаменти и сами да си готвят. И тук са открити нарушения: например на касите се маркира по-висока цена, отколкото е посочено на етикета на щанда.
Игнат Арсенов от "Европейски потребителски център", който е част от КЗП и решава жалби срещу търговци в други страни, заяви, че при него са получени близо 500 жалби. Около 140 са срещу авиокомпании заради закъснели или отменени полети, както и за забавен багаж.
Той даде пример за разрешени случаи в полза на потребителите. В първия случай след резервация на хотел в Чехия и предплащане на 75 евро капаро с кредитна карта потребителят бил известен от хотела, че резервацията е отменена, но парите не били върнати. Това станало след намесата на "Европейски потребителски център".
Във втория случай семейство било компенсирано с 1250 евро за забавяне на полет от Кипър до България с повече от 4 часа, плюс 70 евро за консумираните на летището храни и напитки. Авиокомпанията обяснила закъснението със стачка, каквато обаче в този момент нямало.
„Сезонът е добър и относително спокоен. Имаме около 20% ръст на туристите, като е важно да задържим тези хора“, коментира Маргаритов.
През септември КЗП ще проверява стоките за ученици и продажбите на зимни гуми за автомобилите.