Нов проект за участъка от магистрала “Струма” предлага неправителствената организация "Граждани за устойчиво развитие" и колектив архитекти като алтернатива на 15-км тунел, предава БТА.
Проектът съчетава скоростен път с магистрала и се състои от серия тунели и виадукти, като тунелите се предлага да са “светли” – с външна конструкия, и “тъмни” – минаващи през скалите.
Предвижда се и да има велосипедно трасе на мястото на сегашната ж.п. линия, коментира арх. Димитър Димитров, представител на организацията.
Идеята е в една “следа” с по три тунела да преминат магистрала с възможност за скорост от 140 километра в час с три активни платна и едно аварийно и железопътна линия за скорост от над 200 километра в час. В участъка между Симитли и Кресна тази следа ще е от система от светли ("облечени" в конструкция) и тъмни (минаващи през скалите) тунели, която ще замести дългия тунел от над 15 км, който се предвижда по проект.
По думите на Димитров това предложение се вмества в ценовата рамка на проекта от 600 млн. евро. В сумата влиза и изграждането на уникална велосипедна среда по трасето на старата железопътна линия.
Докато се строи обектът, сегашният път Е79 няма да се спира за движение, подчертава Димитров.
Проектът е изпратен до ресорните министерства, включително и до спортното министерство.
Припомняме, че служебното правителство на Георги Близнашки започна процедура по промяна на одобрения проект за изграждане на 15-км тунел през Кресненското дефиле заради опасенията за прекалено висока цена за строителството му.
Консорциум в състав „Пътпроект- 2000“ ООД, „Биас – М“ ЕООД, „Геотехника – АБС“ ООД, „Бондис“ ООД и „Свеко Енергопроект“ АД в момента проектира алтернатива за преминаване през дефилето. Проектът се очаква да бъде готов до края на годината, като трябва да бъде одобрен и от Брюксел.