Наскоро приключи втората работна среща по споразумението за по-добър достъп до скъпоструващи лекарства, което подготвят над 10 страни от Централна и Югоизточна Европа, включително и България. Това казва здравният министър Петър Москов в интервю за в. „24 часа”, разяснявайки идеята за общ орган, който да провежда преговори с фармацевтичната индустрия за постигане на определени условия за понижаване на цените на медикаментите.
Държавите са декларирали решението си да изработят съвместни механизми, които да гарантират по-добър достъп на гражданите до модерни и ефективни лекарства. Втората цел е да бъдат създадени съвместни механизми за устойчивост на разходите на публичните фондове, чрез които се купуват лекарства.
Идеята на споразумението е да има общ орган, който преди навлизането в специфичните за всяка държава процедури да провежда преговорен процес с фармацевтичната индустрия за постигане на определени условия. Тези условия ще важат за цялата територия на споразумението.
Логиката е проста, обяснява Москов. Сегашният начин на формиране на цените на лекарствата в ЕС се оказва парадоксално несправедлив към страни като България, Румъния, Балтийските - с много по-малък БВП. Оттук и по-малките възможности за финансиране чрез публичните фондове на скъпи и иновативни медикаменти. Това води до неравнопоставеност за животоспасяваща терапия между българския и румънския от една страна, и германския или френския пациент, от друга. За нас това е недопустимо и чрез този общ орган търсим договаряне на допълнителни отстъпки за страните от споразумението. Не пипаме референтните цени и нямаме претенции към цялостния механизъм на рефериране на лекарствата, приет в ЕС, посочва здравният министър.
От изказването на Москов става ясно, че сме в напреднал процес по проекта на споразумение. Очакванията са на третата среща през септември във Варшава този процес да бъде финализиран и до края на годината да сме готови с формирането и приемането на това споразумение като международен законодателен акт. Целта е от 2017 г. договорените механизми да заработят.
България се включва в инициативата, тъй като по думите на министъра индивидуалните усилия на отделните държави - колкото и умели да са те, дори с най-добре работещите механизми, не водят до промяна на влошения достъп до медикаменти и пропорционално нарастващите разходи. Разбрахме, че индивидуалните усилия не са достатъчни и трябва да се обединим, за да може с общата си експертиза и с това, че представляваме много по-голямо население, да вървим напред в партньорски отношения с индустрията, казва Москов.
Проблемите ни са сходни. Идеята е да обединим и потенциала си, защото за индустрията страните от споразумението се превръщат в своеобразен общ пазар, да договаряме специфично и обвързано с нашите икономически възможности заплащане на лекарствата, посочва министърът.
Смисълът на работата по споразумението не е да променяме националните си законодателства по лекарствената политика или начина на провеждане на процедурите. Напротив, гарантирали сме, че пазим самостоятелността на страните в начина, по който навлизат лекарствата във всяка от тях, казва още Москов.
На този етап се обсъжда 3 основни групи медикаменти да бъдат обхванати в споразумението - онкологични лекарства, за редки болести и най-общо скъпоструващи извън другите групи. Става дума и за навлизащи нови молекули, и за преразглеждане на начина, по който са формирани ценовите нива на определени медикаменти от наличните позитивни листи на страните. Това е доброволен процес и не обвързва участниците със задължението да започнат да реимбурсират определен продукт - това винаги е било и остава политика на всяка държава.
Позицията, отстоявана от България на двете срещи досега, е че когато производителят има желание да включи медикамента си в позитивната листа на повече от една страна от споразумението и ако тези страни изразят готовност да го включат, тогава отиваме на общи преговори за постигане на по-добри условия.
Целта е с наличните ни средства да купуваме повече лекарства, да увеличим достъпа на пациентите до спасителна терапия, твърди Москов. Той уточнява, че става дума за пазар с население 120 млн. души.
Лесно е да извиеш ръцете на здравната каса и здравното министерство у нас поотделно със съобщението, че ако предлаганите от фирмата условия не се приемат, тя ще напусне нашия пазар. Когато обаче преговаряш с орган, който представлява 80, 90 или 100 млн. души население, тогава не можеш да излезеш така лесно от този пазар. Някак силите се изравняват, няма да може да се преговаря от позицията на силата. Няма да има значение малък пазар ли си, или голям, коментира Москов.