Дългоочакваният търг за строителството на първите почти 10 км от магистрала „Хемус“ след Ябланица стартира. Обявлението на Агенцията „Пътна инфраструктура“ е публикувано в Официалния вестник на Европейския съюз (ЕС), както е по новите правила за големите обществени поръчки, и днес институцията пусна и документацията за процедурата.
Припомняме, че предишният търг за доизграждането на магистрала „Хемус“ се провали, след като премиерът Бойко Борисов разпореди процедурата да бъде прекратена, въпреки че имаше избрани изпълнители.
Основните критики към правителството за спорната процедура бяха високата цена на магистралата, както и избраните изпълнители.
За да падне цената на строителството на магистралата, кабинетът реши да я раздели на по-къси участъци, които да възлага за строителство при наличие на средства в бюджета. За някои от тях се наложи и препроектиране, за да се избегне изграждането на по-скъпи съоръжения.
Първите почти 10 км от „Хемус“ след Ябланица и до Боаза се очаква да струват 80 млн. лева без ДДС (96 млн. лева с ДДС), става ясно от документацията. Изпълнителят ще трябва да подготви техническия проект на участъка, да направи необходимите проучвания, да премине всички съгласувателни процедури и да го изгради.
Крайният срок за подаване на документи е 22 август.
В документацията за процедурата изрично се посочва, че финансиране за строителството на магистрала „Хемус“ не е осигурено. То ще трябва да дойде от бюджета или от заем. Затова и строителството ще стартира при наличие на средства, за което бъдещият изпълнител ще бъде писмено уведомен.
Пътната агенция дава възможност, ако не бъде осигурено финансиране в тримесечен срок след сключването на договора, строителната фирма да може да го прекрати и без предизвестие.
Предвижда се 10% авансово плащане до един месец след подписването на договора за изпълнение на участъка. Срокът за строителство на участъка е почти 2,5 години.
Ако няма обжалвания, процедурата може да приключи до края на годината, т.е. строителството на участъка може да стартира през следващата година. Това означава, че участъкът би могъл да бъде готов до 2020 г.