Дигитализацията завладява все повече кредитирането. Ако през 2006 г. продажбите на потребителски кредити през алтернативни канали не съществуваха, то днес всеки десети потребителски кредит преминава именно през тях.
Тази тенденция открои Борислав Генов, главен търговски директор на дружеството за потребителско кредитиране UniCredit Consumer Financing по повод 10 години от неговото създаване.
„Продажбата на финансови продукти чрез алтернативни канали като интернет и мобилни приложения става все по-разпространено през последните години”, обясни той.
В същото време развитието на онлайн бизнеса и нарастването на броя на търговците, които го предлагат, провокират и предлагането на онлайн финансиране за покупки на стоки на изплащане. За 2016 г. те представляват 7% от стоковите кредити, отпуснати от UniCredit Consumer Financing, което според Генов следва естествена тенденция за дигитализация на пазара на финансови услуги.
Какво друго се промени в потребителското кредитиране през последните 10 години?
Потребителските кредити остават най-масовият продукт на кредитирането. От 2006 г. до днес основните причини за взимане на потребителски кредит са без промяна – най-често българските потребители използват изтеглените средства за ремонт на жилище и за покупка на нов автомобил.
Оформя се обаче нова тенденция – рефинансирането на текущи задължения става все по-често с нов потребителски заем. През 2015 г. над 50% от всички кредити имат за цел частично или цялостно погасяване на задълженията, тоест всеки втори кредит минава през рефинансиране. Основните причини за това са възможността за обединяване на задълженията, плащане на една, вместо няколко месечни вноски (често пъти в различни банки), както и заради по-добрите финансови условия, които клиентите могат да получат, ако рефинансират или обединят задълженията си.