fallback

Българските авиопревозвачи да разработят азиатските пазари, препоръчват експерти

Страната трябва да се включи със собствена стратегия в очаквания глобален ръст на полетите, заяви Светослав Станулов

13:51 | 10.06.16 г.

Българските авиокомпании трябва да разработят дестинации в Азиатско-Тихоокеанския регион и презокеанските полети, защото тези пазари ще нараснат значително през следващите 20 години наред с икономическия растеж на Изток. Това препоръчаха експерти по време на конференция за въздушния транспорт, която се проведе в Музея на авиацията на Летище София.

По данни на Европейската комисия световният пазар на въздухоплаването се променя бързо заради бързия икономически растеж в Азия. Там в следващите 20 г. се очаква секторът да расте с 6% годишно – много по-бързо, отколкото в други региони. През 2034 г. там ще се осъществява 40% от световният въздушен трафик. Очаква се Китай да стане най-големият световен пазар за въздушен транспорт и да изпревари САЩ през 2023 г. по брой пътници, пише в стратегия за авиосектора на Комисията, приета през 2015 г. 

Стратегията отчита, че наличието на преки междуконтинентални полети е  основен фактор при избора на местоположение за централите на големи фирми в Европа: увеличение с 10% на такива полети води до ръст от 4% на броя на централите на големи фирми. 

В сектора в ЕС са пряко заети около 2 млн. души. Прекият дял на въздухоплаването в БВП на ЕС възлиза на 110 млрд. евро.

Цялостният ефект на сектора върху икономиката на Европа възлиза обаче на над 500 млрд. евро, заяви Елеонора Добрева, главен експерт в ГВА, която представи основните моменти на стратегията.

Тя коментира, че ЕС сключва все повече всеобхватни споразумения с трети страни в областта на въздухоплаването. Предстои да бъде подписано такова споразумение с Украйна, а в процес на преговори е споразумение с Бразилия.

В същото време тя посочи, че капацитетът на европейските летища в обозримо време ще бъде изчерпан и това означава, че през 2035 г. 2 млн. полета в Европа няма да могат да бъдат обслужени.

"България трябва да разработи собствена стратегия за въздушния транспорт, за да се възползва от очаквания глобален ръст на авиосектора", заяви пред участниците в конференцията Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании. Той посочи, че българската стратегия трябва да доразработи и конкретизира тази на Еврокомисията.

Според Станулов управляващите у нас подценяват сектора и не гледат на въздухоплаването като силен двигател на икономически растеж.

Според него бъдещата българска стратегия трябва да е насочена към придобиване на по-голям дял от развиващите се пазари – това са вътрешноевропейските полети и полетите между Европа и Азия.

Експертът препоръча на превозвачите да развият нови извъневропейски и междуконтинентални дестинации. Сега само 15% от всички полети до София са извъневропейски при 40% в ЕС.

Освен това трябва да бъдат отново разработени трансферни полети през Летище София.

Той заяви още, че за разлика от  80-те години, когато е имало множество трансферни полети през Летище София и те са били 30% от трафика, то сега такива полети няма. България е свързана само с Европа и много ограничено – с Близкия Изток, без връзка с Югоизточна Азия. В същото време географски от европейските страни сме най-близо до Азия, изтъкна той.

Въпреки това пазарът на въздушния транспорт у нас се е увеличил в последните 25 години три път и то без трансферните полети – само благодарение на трафика от и до страната.

Дори да започнат презокеански полети, Станулов посочи, че летището сега няма гейт, който да обслужи самолет с 400 пътници.

„По-голямата свързаност води до ръст на икономиката. Инвеститорите гледат нивото на свързаност, преди да се позиционират“, заяви Станулов.

„Можем да участваме в нарастващия трафик, само ако си вдигнем нивото на конкурентоспособност, а в същото време трябва да се повишат възможностите на РВД“, препоръча експертът. По думите му ако половината полети се изнесат в посока Азиатско-Тихоокеанския регион, то вероятно част от тях ще минават през българското въздушно пространство.

Аврора Найденова, експерт в транспортното министерство, заяви, че в стратегия за транспорта до 2020 г. се предвижда пристанищата и летищата, както и гарите, дългосрочно да се развиват чрез привличане на ресурс от бизнеса.

Тя припомни, че са започнали процедурите за концесия на летищата в София и Пловдив. За пловдивския аеропорт оферти се очакват до 19 септември 2016 г. От инвеститора в Летище София се очаква да развие предлаганите дестинации, включително извън Европа.

Експертът заяви, че изцяло от бизнеса зависи дали от България ще има презокеански полети или пък такива до Азия.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:02 | 14.09.22 г.
fallback