Българските авиокомпании трябва да разработят дестинации в Азиатско-Тихоокеанския регион и презокеанските полети, защото тези пазари ще нараснат значително през следващите 20 години наред с икономическия растеж на Изток. Това препоръчаха експерти по време на конференция за въздушния транспорт, която се проведе в Музея на авиацията на Летище София.
По данни на Европейската комисия световният пазар на въздухоплаването се променя бързо заради бързия икономически растеж в Азия. Там в следващите 20 г. се очаква секторът да расте с 6% годишно – много по-бързо, отколкото в други региони. През 2034 г. там ще се осъществява 40% от световният въздушен трафик. Очаква се Китай да стане най-големият световен пазар за въздушен транспорт и да изпревари САЩ през 2023 г. по брой пътници, пише в стратегия за авиосектора на Комисията, приета през 2015 г.
Стратегията отчита, че наличието на преки междуконтинентални полети е основен фактор при избора на местоположение за централите на големи фирми в Европа: увеличение с 10% на такива полети води до ръст от 4% на броя на централите на големи фирми.
В сектора в ЕС са пряко заети около 2 млн. души. Прекият дял на въздухоплаването в БВП на ЕС възлиза на 110 млрд. евро.
Цялостният ефект на сектора върху икономиката на Европа възлиза обаче на над 500 млрд. евро, заяви Елеонора Добрева, главен експерт в ГВА, която представи основните моменти на стратегията.
Тя коментира, че ЕС сключва все повече всеобхватни споразумения с трети страни в областта на въздухоплаването. Предстои да бъде подписано такова споразумение с Украйна, а в процес на преговори е споразумение с Бразилия.
В същото време тя посочи, че капацитетът на европейските летища в обозримо време ще бъде изчерпан и това означава, че през 2035 г. 2 млн. полета в Европа няма да могат да бъдат обслужени.
"България трябва да разработи собствена стратегия за въздушния транспорт, за да се възползва от очаквания глобален ръст на авиосектора", заяви пред участниците в конференцията Светослав Станулов, председател на Асоциацията на българските авиокомпании. Той посочи, че българската стратегия трябва да доразработи и конкретизира тази на Еврокомисията.
Според Станулов управляващите у нас подценяват сектора и не гледат на въздухоплаването като силен двигател на икономически растеж.
Според него бъдещата българска стратегия трябва да е насочена към придобиване на по-голям дял от развиващите се пазари – това са вътрешноевропейските полети и полетите между Европа и Азия.
Експертът препоръча на превозвачите да развият нови извъневропейски и междуконтинентални дестинации. Сега само 15% от всички полети до София са извъневропейски при 40% в ЕС.
Освен това трябва да бъдат отново разработени трансферни полети през Летище София.
Той заяви още, че за разлика от 80-те години, когато е имало множество трансферни полети през Летище София и те са били 30% от трафика, то сега такива полети няма. България е свързана само с Европа и много ограничено – с Близкия Изток, без връзка с Югоизточна Азия. В същото време географски от европейските страни сме най-близо до Азия, изтъкна той.
Въпреки това пазарът на въздушния транспорт у нас се е увеличил в последните 25 години три път и то без трансферните полети – само благодарение на трафика от и до страната.
Дори да започнат презокеански полети, Станулов посочи, че летището сега няма гейт, който да обслужи самолет с 400 пътници.
„По-голямата свързаност води до ръст на икономиката. Инвеститорите гледат нивото на свързаност, преди да се позиционират“, заяви Станулов.
„Можем да участваме в нарастващия трафик, само ако си вдигнем нивото на конкурентоспособност, а в същото време трябва да се повишат възможностите на РВД“, препоръча експертът. По думите му ако половината полети се изнесат в посока Азиатско-Тихоокеанския регион, то вероятно част от тях ще минават през българското въздушно пространство.
Аврора Найденова, експерт в транспортното министерство, заяви, че в стратегия за транспорта до 2020 г. се предвижда пристанищата и летищата, както и гарите, дългосрочно да се развиват чрез привличане на ресурс от бизнеса.
Тя припомни, че са започнали процедурите за концесия на летищата в София и Пловдив. За пловдивския аеропорт оферти се очакват до 19 септември 2016 г. От инвеститора в Летище София се очаква да развие предлаганите дестинации, включително извън Европа.
Експертът заяви, че изцяло от бизнеса зависи дали от България ще има презокеански полети или пък такива до Азия.