Големите разлики в образователното ниво в големите и малките градове у нас се отразяват на икономиката ни, каза Боян Захариев от Институт "Отворено общество" пред БНР.
По думите му проблемът на нашата образователна система е, че сегрегира децата по социално-икономически статус и по способности в отделни училища. Това води до пагубни резултати за разпределението на уменията и за цялата икономика, смята той. Според него са нужни мерки за преодоляване на този дефект, а не просто да се констатира.
Според Захариев незадоволителните резултати при седмокласниците доказват, че те се явяват на такъв решаващ изпит доста рано.
„След седми клас е малко рано за децата да се явяват на такива тестове. Аз бих казал, че това може да стане някъде две години по-късно, особено когато резултатите им са натоварени с толкова важни последствия за тях”, каза той.
Според Захариев формата на тестове за национално външно образование има много недостатъци и не дава обратна връзка на децата.
„Започват вече съмненията около тестовете като най-подходящата форма за установяване на знанията”, каза експертът. Той се съгласи, че тестовата форма на изпитите е нещо като „фаст фууд”, или нещо евтино, с което се проверява масово знанията на хиляди деца, но има огромни недостатъци. На първо място Захариев посочи новите технологии, които позволяват лесно да се преписва. Второ - не дава обратна връзка, защото тестът не казва какво да направи ученикът, за да подобри знанията си.
Той изрази мнение, че през следващите години ще се наложи по-генерално да се ревизира концепцията за тестовете. Ще е е хубаво и децата да учат там, където поискат и да няма паника за добри и лоши училища, което се случва в момента.
Зам.-министърът на образованието Диян Стаматов коментира днес по bTV, че промяна в начина на оценяване на изпита след седми клас ще бъде бъде цел на Министерството на образованието в следващата година. Причината е, че сегашната система не отразява реалните знания на седмокласниците. Идеята идва след рекордния брой двойки на изпита по математика след седми клас.
„Тазгодишната скала, отразяваща от 2 до 6, явно вече не показва достатъчно добре степените на подготовка на учениците”, каза той.
„Явно е, че има проблем и то е много сериозен. От няколко години има тенденция към понижаване на знанията на учениците по математика”, допълни Стаматов.
Според него трябва да се постави основен акцент в преподаването на логически задачи, които са с текстови вариант. Да не са толкова елементарни и опростени. Това става с много повтаряне и усилия. Не може при еднократно решаване на задача да се очаква резултат”, заяви зам.-министърът.
Според него проблемът е, че учениците не се концентрират върху задачите, които им се поставят. Не разбират условието, не го четат докрай и отговарят веднага, без да обмислят текста. Именно затова и резултатът е негативен.