Финансовият министър Владислав Горанов прехвърля въпроса за изплащането на втора пенсия към Националния съвет за тристранно сътрудничество. Останалите предложения на финансовото министерство за изменение на Кодекса за социално осигуряване (КСО), които засягат пенсионните фондове, ще бъдат внесени в сегашния им вид в Министерския съвет. Горанов съобщи това днес пред журналисти.
Припомняме, че Министерството на финансите предложи нова сериозна реформа на втория пенсионен стълб - бъдещите втори пенсии от частните пенсионни фондове да са пожизнени, но да се изплащат от общ пул, а не от индивидуалните партиди на осигурените.
С обявеното днес решение министърът оттегля спорната точка и прехвърля на социалните партньори от тристранния съвет решението за фазата на изплащане на втора пенсия.
Горанов аргументира решението си с нуждата от по-широко обсъждане на спорната тема. Той заяви, че в момента не е готов да поеме отговорност кое е най-правилното решение по фазата на изплащане.
За него най-важното е да се създадат гаранции за високи изисквания към корпоративното управление на фондовете.
Според финансовия министър има нужда от промяна на текста с фазата на изплащане и затова той препоръчва този дебат да се структурира в социалното министерство.
„Имаме разбиране за качеството на системата, липса на информираност в обществото и ирационална реакция от страна на бизнеса по тази тема. Затова прецених, че тя има нужда от по-широк дебат в рамките на Националния съвет за тристранно сътрудничество", заяви той.
Горанов мотивира отказа си да внесе в Министерския съвет предложената от него промяна по фазата на изплащане на втора пенсия, като каза, че предложението му е било „превратно тълкувано“. По думите му МФ е предложило само един от възможните сценарии и не може да се тълкува като опит за национализация на средствата за втора пенсия.
Според него бъдещ обществен дебат със социалните партньори и с всички заинтересовани страни ще даде гаранции за високи стандарти и увереност, че „милиардите в пенсионните фондове в момента ще се управляват добре“. За Горанов водещо е да бъдат защитени максимално интересите на осигурените, стана ясно от изказването му по време на пресконференцията. Той допълни, че финансовото министерство ще участва с експертиза по казуса в рамките на тристранния съвет.
„Темата с фазата на изплащане на втора пенсия е работа на социалния министър. Този дебат обаче не трябва да забавя възможностите за по-добро управление на универсалните пенсионни фондове (УПФ), което се стимулира с останалите проектопредложения“, каза министърът. И попита защо от 2008 година досега темата за изплащането на втората пенсия не е уредена и никой не я повдига.
Въпреки че вече няма да се занимава с този казус, финансовият министър обясни мотивите си да предложи промяната за общ пул. По думите му големият проблем, който никой не изговаря на глас, е, че двата стълба на пенсионната система не са допълващи се, а се конкурират взаимно.
„Втората пенсия не е надграждаща, а заместваща“, коментира Горанов. И припомни, че по закон на родените след 1960 година, осигуряващи се за втора пенсия, пенсията от първия стълб се намалява с 28%, които трябва да бъдат надградени от капиталовия модел.
„Философията е двата пенсионни стълба да се конкурират и вторият стълб да гарантира пенсия, която е не по-ниска от първата, гарантирана от държавата“, каза Горанов.
Той коментира и предложената от асоциацията на пенсионните фондове възможност осигуреното лице да изтегли цялата сума по натрупаната партида. Според него алтернативата за теглене на всички средства накуп крие риска лицето да изтегли всичко натрупано и така да остане с ниската пенсия от държавата.
Владислав Горанов ще покани асоциацията на пенсионните фондове на експертна среща, на която обаче ще се обсъждат останалите точки от проектопредложението за КСО, които след това ще бъдат предложени на Министерския съвет.
Предложенията на МФ за изменение на КСО, които остават, са свързани с изискванията към дейността на пенсионноосигурителните дружества и с инвестиционната им политика.
По отношение на изискванията към капитала на пенсионно осигурителните дружества (ПОД) и даването на възможност за разширяване на пенсионния лиценз се предлага дружествата, които ще изплащат пожизнени пенсии и срочни пенсии с гарантиран размер, да имат капитал от 7,4 милиона лева, а не 5 милиона лева, както досега.
Въвеждат се изисквания към самия капитал, като се въвеждат нови понятия – собствени средства, граница на платежоспособност, гаранционен капитал. Предлага се и дружествата да имат избор дали да си разширят лиценза.
Относно управителните и контролни органи се завишават изискванията към членовете им, развиват се задълженията им, предлага се участие на независими членове в съвета на директорите и надзорния съвет. Предлага се и одобрителен режим за членовете. Горанов предлага на УПФ да се въведат изисквания към системите за управление на ПОД – управление на риска, вътрешен контрол и одит. Повишават се и изискванията към осигурителните посредници.
Що се отнася до измененията в инвестиционната политика, се предлага нова възможност за инвестиране – в дългови ценни книжа, издадени от международни финансови институции, до 10 на сто от активите на фонда. Дава се възможност за инвестиране в акции, облигации, предлагани при условията на първично публично предлагане – до 1% от активите на фонда. Въвежда се лимит от 20% от активите на фонда за инвестиция в ДЦК от трети държави, които нямат рейтинг.
Предлага се увеличаване на лимита за инвестиране в акции, търгувани на регулирания пазар от 20 на 25% от активите на фонда. Отпадат инвестициите в недвижими имоти – поради липсата на прозрачност и опасност от сключване на сделки при непазарни условия, но се увеличава от 5 на 10% лимитът за инвестиране в акции на АДСИЦ.
Финансовият министър подлага на обсъждане с фондовете и засилване на уредбата за ограничаване на концентрацията на инвестицията в един емитент, като е предоставен срок от година и половина за привеждане в съответствие с другите изисквания. Предлага се забрана за инвестиране в инструменти, издадени от лица в групата и забрана за ПОД да придобива активи от лица, които са част от групата. Предлага се и ограничение на репо-сделките – да могат да се сключват само с предмет държавни ценни книжа или дългови книжа, издадени от ЕЦБ/ЕИБ и само ако насрещната страна е банка.
* Допълнена към 17.00 часа