36% от приетите в техникум ученици не получават степен на професионална квалификация, въпреки че за целта са изразходени бюджетни средства. В същото време годишният държавен прием в държавните и общински професионални училища се извършва без връзка с данните за потребностите на пазара на труда.
Това установи Сметната палата след одит на професионалното образование за периода от 1 януари 2012 г. до 31 декември 2014 година.
Три от петте водещи цели на „Европа 2020“, пряко свързани с професионалното образование, са заетост за 75% от населението на възраст 20-64 години, дял на преждевременно напусналите училище под 10%, дял на младото поколение с висше образование от най-малко 40%. Професионалното образование е приоритет и в Национална програма за развитие България 2020, припомнят одиторите. Основният им извод е, че през периода дейностите на Министерството на образованието и науката не са достатъчно ефективни, за да се провежда качествено училищно професионално образование, свързано с пазара на труда. Професионалното образование се извършва в 367 държавни и 157 общински гимназии и училища. Намаляват държавните техникуми, а бавно се увеличават общинските. Съществуващата мрежа не е съобразена със съответния регион. Липсва и единна система за планиране.
Намалява броят, както на получилите диплома за средно образование, така и на явилите се на изпит за придобиване на степен за професионална квалификация и на получилите свидетелство за професия. За трите учебни години от дванадесетокласниците в техникумите диплома са получили средно 88,53 на сто; на изпит за придобиване на степен за квалификация са се явили 83,27 на сто, а свидетелство са получили 71,32 на сто.Най-значително са намалели получилите свидетелство за професионална квалификация през учебната 2013/2014 г. - 64,21 на сто.
Така 36 от всеки 100 ученици не придобиват степен на професионална квалификация, въпреки че за целта са изразходени бюджетни средства.
Общият брой на отпадналите ученици от системата на професионалното образование е 18 364. Броят на отпадащите постоянно расте. Причините са различни - липса на интерес към този тип образование, очаквания за нископлатен и непрестижен труд, регионално и демографско развитие, социални фактори. Няма действаща система за проследяване на реализацията на учениците, завършили професионално образование. Само за учебната 2013/2014 г. от одитирания период има данни за реализацията на пазара на труда на учениците, завършили XII клас в училища с професионални паралелки - 29,35 на сто. Във висши училища са продължили обучението си средно 42,75 на сто от учениците от техникуми. Най-голям дял на реализираните на пазара на труда завършили ученици е отчетен в областите Бургас, Варна, Добрич, София град, София област, както и в областите Враца, Габрово, Смолян и Стара Загора, Пловдив и Кюстендил (общо в 28 професионални гимназии).
Сметната палата допълва, че не е достатъчно добро сътрудничеството с работодателите за модернизиране на материално-техническата база на училищата.
Тя дава 22 препоръки на министъра на образованието, които трябва да бъдат изпълнени до шест месеца.