fallback

Над 1,3 млрд. лв. са инвестирани в пътища в Северна България за 9 години

През програмния период до 2020 г. инвестициите в региона са приоритет, коментира регионалният министър Лиляна Павлова

13:23 | 27.05.16 г. 7

Над 1,3 млрд. лева са инвестирани в пътна инфраструктура в Северна България за периода 2007-2015 г. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в рамките на парламентарния контрол в отговор на въпроси на депутатите Искрен Веселинов и Иван Иванов.

По линия на старата оперативна програма “Регионално развитие” 2007-2013 г. са реализирани проекти за над 250 млн. лева, което представлява около 50% от бюджета на програмата за пътния сектор, посочи Павлова. По програмите за трансгранично сътрудничество пътните проекти са 3 за около 20 млн. лева, по старата оперативна програма “Транспорт” – също 3 за около 90 млн. лева (обходите на Враца, Монтана и Габрово).

По програмата “Транзитни пътища” V, която се финансира със заем от Европейската инвестиционна банка (ЕЦБ) реализираните обекти в Северна България са за над 340 млн. лева. Тази година е последна за програмата и се довършват 12 обекта в региона, обясни Павлова.

Над 100 млн. лева са насочени към Северна България и от програмата “Ново строителство” на Агенция “Пътна инфраструктура”. Става въпрос за довършването на участъка от магистрала “Хемус” в района на Шумен, Белокопитово и Каспичан, както и пътния възел Белокопитово. Отделно са и инвестициите в текущи ремонти.

“Наследник” на програмата “Транзитни пътища” ще е бъдещата програма “Европейски транспортни коридори”. В нея са включени направленията Русе – Велико Търново, София – Видин, София – Калотина. Не е ясно обаче кога ще стартира тази програма, след като наскоро правителството отново реши през 2017 г. да не дава държавни гаранции за инвестиционни заеми, освен за газовата връзка с Гърция.

Стойността на проектите в програмата се изчисляват на около 5 млрд. лева, стана ясно изказването на Лиляна Павлова от парламентарната трибуна. Затова и тези инвестиции трудно могат да разчитат на средства от бюджета или на спестявания от оперативната програма “Траспорт” 2015-2020 г., ако Еврокомисията одобри преправения проект на трасето от магистрала “Струма” през Кресненското дефиле.  

Павлова призна, че въпреки осъществените инвестиции има дисбаланс в инвестициите в пътна инфраструктура в Северна и Южна България. Тя обаче го обяснява с по-добрата проектна готовност за реализация на обектите в южната половина на страната – основно магистралите “Тракия” и “Марица”.

Регионалният министър заяви, че фокусът през програмния период 2015-2020 г. е Северна България. Тя припомни, че вече са одобрени първите 15 пътни проекта за ремонт със средства от програмата “Региони в растеж”. От тях 12 са в Северна България. За целия програмен период половината от бюджета на програмата за пътни проекти ще са инвестират в региона, посочи тя.

Павлова припомни и за определеното целево финансиране в размер на 150 млн. лева, от които 120 млн. лева са за пътища в Северна България.

Що се отнася за довършването на магистрала “Хемус”, Лиляна Павлова посочи, че до месец ще бъде обявена обществена поръчка за избор на изпълнител за участъка от Ябланица до Боаза. За останалите отсечки вероятно през юни ще бъдат обявени процедури за препроектиране, за да се намали цената за реализация на магистралата.

Най-критична точка от строителството на “Хемус”, по думите на Павлова, ще е връзката с бъдещата магистрала от Русе до Велико Търново. Регионалният министър посочи, че идейният проект на пътя е готов и предстои обсъждането и представянето му.

Тя потвърди, че отсечката ще се раздели на 4 лота за реализацията й, като ще се започне от обхода на Бяла.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:46 | 13.09.22 г.
fallback