fallback

БТК обещава две услуги, предоставя само една*

Съдът потвърди решение на КЗП за забрана на нелоялната практика

10:49 | 27.05.16 г.

С окончателно решение Върховният административен съд (ВАС) е оставил в сила заповед на Комисията за защита на потребителите (КЗП) за забрана на нелоялна практика на телеком.

При сключването на договори от разстояние мобилният оператор е отправял предложение за две услуги, а впоследствие е предоставял само едната без да уведоми потребителите за това своевременно, съобщи Комисията.

На търговеца ще бъде наложена санкция в размер на 20 хил. лв. и забрана за прилагането на тази практика в бъдеще.

Служители на телекомуникационното дружество са отправяли по телефона предложение към абонатите за сключване на договор за две услуги. Едната дава право на 200 безплатни минути към всички оператори, а другата – срещу допълнителната сума от 2,90 лв. на месец кратките текстови съобщения да се таксуват по 1 стотинка. Впоследствие на клиентите е изпращан по пощата договор, в който е била включена само услугата 200 безплатни минути.

Експертите на КЗП и магистратите са категорични, че това е нелоялна практика. Независимо от обстоятелството, че в поднесения за подпис договор е фигурирала само едната услуга, потребителят е бил заблуден, тъй като при телефонния разговор той е дал съгласието си за конкретно предложение и очаква именно договореното да бъде скрепено писмено чрез изпратените от търговеца документи.

Потребителите разбират, че втората услуга – изпращане на кратки текстови съобщения за 1 стотинка, не е била предоставяна при уговорените устно условия едва когато получат първата си месечна фактура и установят, че всеки SMS е таксуван по редовния тарифен план на телекома.

След влизането в сила на заповед на регулаторния орган за забрана на нелоялна практика, засегнатите от нея граждани имат право да развалят сключения договор и да претендират за обезщетение по съдебен път.

От протокол, публикуван в системата на ВАС, става ясно, че страна в делото е БТК. Съдът прави анализ на записа на телефонен разговор, проведен по инициатива на служител на телекома, в който той разяснява, че предлага допълнителен пакет със стойност на sms от 1 ст.

„...за разумния среден потребител не би могло да се приеме, че БТК ЕАД ще му предложи договор (допълнително споразумение), изпратени по куриер, без включване на втората договорена услуга", пише в протокола.

Законът предвижда още окончателните решения на ВАС да имат обвързваща сила за гражданския съд, като правото на потребителите да искат обезщетение отпада с изтичането на пет години, считано от датата на влизане в сила на решението на ВАС.

*Новината е допълнена в 11.13 ч.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:45 | 13.09.22 г.
fallback