Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) е започнала разследване на търговските вериги, свързано с предлаганите от тях собствени марки, става ясно от съобщение на регулатора. Проверени ще бъдат „Кауфланд“, „Лидл“, „Била“ и „Метро“.
Опасенията на Комисията са, че четирите компании са влезли в незаконосъобразно съгласуване, а целта е създаване на благоприятна среда за налагането на собствени марки чрез фиксиране на цените.
„Подобна практика би имала пряка антиконкурентна последица върху процесите на ценообразуване при доставката и реализацията на дребно на храни и други бързооборотни стоки в големите търговски вериги“, е записано в съобщението на КЗК.
Съмненията са породени от увеличения дял на стоките със собствена марка в асортимента на търговските вериги. Това дава възможност на търговските вериги да въздействат по косвен начин върху доставните цени на производителите и върху техните цени на дребно.
От антимонополния регулатор отбелязват още, че самата философия на налагане на собствени за веригата марки всъщност почива на идеята те винаги да бъдат ценово позиционирани на по-ниско ниво в сравнение с аналогичните предлагани стоки с марка на производител.
Това са основанията и за започване на проверка в сектора. В изпълнение на решението на 19 май КЗК извърши и внезапна проверка на място в две от веригите, срещу които започна производство - „Кауфланд“ и „Била“.