Инвестициите в инфраструктурата могат да се окажат спасителни за БДЖ „Товарни превози“. До две години компанията ще може да предлага транзитно извозване на тежкотоварни камиони. За целта трябва да бъде изграден обаче терминал в Свиленград, а на Калотина такъв терминал вече съществува.
„Това е много добра услуга от всяка гледна точка – и екологична, и по-малко трафик ще има по пътищата, по-малки щети ще се нанасят на инфраструктурата“, коментира транспортният министър Ивайло Московски в ефира на БНТ. Той призна, че железопътният транспорт е най-голямото предизвикателство пред управляващите.
БДЖ „Товарни превози“ не може да се приспособи към либерализарания пазар – конкурира се с 8 частни превозвача, които се управляват гъвкаво, а в същото време има и над 100 млн. лева задължения. Приватизацията му е начин за решаването и на проблемите при него.
От години БДЖ е в тежко финансово състояние и се правят опити дружеството да се спаси, а след това – и да се оздрави, припомни министърът.
Московски посочи още, че започва план за преструктуриране на БДЖ „Товарни превози“, след като е пропаднал опитът за неговата продажба. Това "висящо" положение на компанията пречи на нейното развитие - клиентите не сключват дългосрочни договори без яснота какво ще е бъдещето ѝ, а служителите не са мотивирани да работят, защото не знаят дали тя ще стане частна, или ще остане държавна, категоричен е Московски.
По отношение на жп инфраструктурата транспортният министър каза, че по южното направление плановете са да бъдат изградени и модернизирани връзките между сръбската и гръцката и турската граница, както и с Пристанище Бургас, като по тези проекти има осигурено и европейско финансиране по ОП „Транспорт“.
За Северното направление обаче няма достатъчно средства, призна транспортният министър. Има готов проект за изграждане на жп инфраструктура между Варна и Русе, който би могъл да стартира, ако бъде намерено финансиране.
Същевременно Московски изрази надеждите си, че до няколко месеца Европейската комисия ще нотифицира държавна помощ за БДЖ. Плановете са парите да дойдат от концесията на Летище София, процедурата за която е пред стартиране.