Концесията на Летище София може изцяло да реши проблемите на БДЖ – да бъдат покрити напълно задълженията на железницата и да останат средства за закупуването на нови мотриси. Това коментира пред Bloomberg TV Bulgaria Владимир Владимиров, изпълнителен директор на „Холдинг БДЖ“.
Припомняме, че управляващите очакват близо 600 млн. лв. приходи от концесията на аеропорта, като поставиха условието концесионните такси за 35-годишния срок да бъдат платени още в началото, за да бъдат погасени задълженията на БДЖ.
Синдикатите обаче са против този план. „Не може да съсипеш едно, за да оздравиш друго“, така инж. Марио Нинов от КТ „Подкрепа“ коментира тази идея пред Bloomberg TV Bulgaria
Владимир Владимиров смята, че 2016 г. е решаваща за развитието на дружеството. Той заяви, че през 2015 г. са подобрени резултатите не само на товарните превози, а и на всички дружества в холдинга.
Загубата на „БДЖ Товарни превози“ е намалена от 20 млн. лв. на 8 млн. лв., на „БДЖ Пътнически превози“ от 12 млн. лв. на 10 млн. лв., а на холдинга – от 12 млн. на 5 млн. лв.
Загубата на цялата група е намалена от 50 млн. лв. на 30 млн. лв. Във всички дружества има подобрение на финансовите резултати, това продължава и през първите три месеца на тази година, каза Владимиров.
Сега е моментът да продължи политическият консенсус за това, че БДЖ трябва да бъде оздравено и да продължи съвместната работа на синдикатите и ръководството, заяви Владимиров.
„Само задълженията към банки от 630 млн. лв. са намалели на 245 млн. лв. Виждате какво усилие е направено в железницата“, настоя той.
След като преди дни стана ясно, че няма желаещи да купят „БДЖ Товарни превози“, той обясни, че приватизацията е трудно да бъде осъществена в момента. Причините са промени в структурата на индустрията и товарите, както и поради факта, че тежката индустрия отстъпва като пазарен дял за сметка на услугите, които имат малка нужда от товари.
В същото време, за да бъде една компания печеливша, трябва да вози на дълги разстояния, каза Владимиров и даде пример с австрийската компания „Рейл карго“, която работи на територията на няколко държави.
Необходими са реформи, не може тази компания да живее в 80-те години, коментира Марио Нинов.
Той заяви, че след като Христо Ковачки има лиценз за собствена частна жп компания и така БДЖ загуби товарите от мините на бизнесмена, това не е толкова голяма загуба. Възможно е освобождаването от тези товари да разтовари БДЖ от превоза на голям обем товари на ниска цена, смята той.
Дружеството за товарни превози трябва да бъде оздравено финансово и да бъде конкурентно, заяви той. Нинов се обяви за въвеждането на тол таксите, защото по думите му в момента „с пари на данъкоплатците финансираме чужди автомобилни превозвачи всяка година“.
Още видео материали можете да видите в сайта на Bloomberg TV Bulgaria