Нито един инвеститор не е проявил интерес към приватизацията на БДЖ "Товарни превози", която беше планирана от Министерството на транспорта. Това съобщи транспортният министър Ивайло Московски пред медиите след среща със синдикатите и ръководството на БДЖ.
В сряда след участие на министъра в парламентарната транспортна комисия някои медии съобщиха, че предстои поне 600 души от товарните превози да бъдат съкратени. Днес Московски заяви категорично, че такъв план за съкращения няма. Той обясни, че е цитирал пред депутатите цифри от стратегия за оздравяването на железниците, която чака одобрение за държавна помощ от Европейската комисия.
Има предварителни разчети за съкращения в "Товарни превози", но МТ не уволнява и назначава в дружеството. Тепърва ръководството на холдинга ще работи по план за оздравяване, като ще се цели това минимално да рефлектира върху работещите там, каза Московски.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров заяви, че синдикатът винаги е бил против продажбата на товарните превози и против обвързването на бъдещето на железниците с концесията на Летище София. Той се обяви като цяло и срещу концесията на аеропорта.
За нас е необяснимо подценяването на жп сектора за сметка на пътната инфраструктура, каза той. КНСБ очаква на среща след седмица управляващите да кажат ще развива ли изобщо държавата железопътния транспорт.
Той смята, че оздравителната програма за жп сектора трябва да бъде финансирана от държавата.
Димитър Манолов от КТ "Подкрепа" определи днешната среща като "тревожна". За жп транспорта липсва всякаква стратегия, ние целенасочено го убиваме, заяви той. И обвини държавата, че дотира автомобилните транзитни превози на чужди компании.
Според него на политическо ниво трябва да бъде даден отговор ще има ли развитие на жп транспорта, или целта е той да бъде унищожен и "даден в ръцете на един - двама разбойници".
Пламен Димитров поиска допълнителни средства, които АПИ ще получи от поскъпналите винетки, да отидат към железниците. Железницата е обект от стратегическо значение, който държавата трябва да контролира, каза той.
Пламен Димитров поиска допълнителни средства, които АПИ ще получи от винетки, да отидат към железниците.
Изпълнителният директор на Холдинг БДЖ Владимир Владимиров смята, че трябва да бъде взето окончателно решение дали товарните превози ще бъдат приватизирани, или не, за да бъде стабилизирано дружеството. Ако няма да има раздържавяване, товарните и пътническите превози могат да оптимизират дейността си като изведат ремонтите в отделно предприятие, което може да стане в рамките на година.
Владимиров допълни, че за преструктурирането на " БДЖ Товарните превози" не е необходимо външно финансиране, за да бъде дружеството реформирано.
Дружеството трябва да си намали загубата, за да излезе на нула или положителен финансов резултат. Шефът на холдинга допълни, че загубите са постоянни от 2007 г., откогато компанията е самостоятелна.
Пламен Димитров се обяви категорично против концесията на Летище София, с която е планирано да бъдат оздравени железниците, ако бъде намерен инвеститор с интерес към аеропорта.
Представителите на профсъюзите бяха категорични, че днес не са обсъждани съкращения.
Московски уточни, че тол таксите ще балансират транспортната система. Сега са подценени приходите от транзитния трафик, който е над 50% от трафика в държавата. Неразумно е транзитните камиони да плащат 10 евро да преминават през държавата, а 60 - 70 евро през други държави. Така останалите ни видове транспорт са неатрактивни, заяви министърът.
Междувременно от БДЖ съобщиха, че общата задлъжнялост на компанията за товарни превози през първите три месеца на 2016 г. е 95,4 млн. лв., като в сравнение с първите три месеца на 2015 г. е намалена с близо 16 млн. лв., когато е била 111 млн. лв.
Очакваната задлъжнялост на „Холдинг БДЖ” ЕАД Група към 30 април 2016 г. е 458 млн. лв., от които 245 млн. лв. са задължения към финансови институции. За сравнение, общата задлъжнялост на дружеството през 2009 г. е над 849 млн. лв., от които 641 млн. лв. към финансови институции.
Дълговете на "Холдинг БДЖ" за периода 2002 - 2016 г. Източник: БДЖ
*Новината е допълнена в 18.01 ч.
преди 8 години Пръч, е ***, ДЪРЖАВНИТЕ ПРЕДПРИЯТИЯ СА КРАДЦИ И МОШЕНИЦИ, СПРЯМО ИКОНОМИКАТА НИ И РАЗВИТИЕТО НИ!!! КОГА ЩЕ ГО РАЗБЕРЕТЕ !!!???? ЧУКУНДУРИ НЕКАДЪРНИ!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Пиша по спомен, но в момента БДЖ Товарни превози има под 50% дял от ЖП превозите, т.е. има товари. Отделно се завършва трасето в Турция, което ще доведе до увеличение на превозите, а Пътя на коприната и концесиите на пристанищата са в напреднал стадий. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години а пък аз, срещу обещания за инвестиции!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години може да возят камьони ако бъдещата тол системата дойде много скъпа :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Че да го пуснат на БФБто. Тука за всеки влак/акция си има пътници отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Слушай пръч, тука не обсъждаме колко е ефективна Девня, а че товарни превози съществуваше благодарение на тези комбинати и без тях отива на фалит.Сфащаш ли или ти е трудно? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Тежката сода била тука щото на времето Руснака(хрусшчов) искал да я строй в Румъния, обаче Чеушеско не искал, та затова са я направили в Девня. Въобще, държавните компании са супер не ефективни и какво ли още не, няма смисъл от тях!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години хем съм прав, хем да. Всеки ще купи компания, ако има идея как да печели от нея. Няма какво да се вози с товарни превози от и за България.Пристанищата ни ЕВЕНТУАЛНО могат да генерират някакъв оборот от стоки от за средна Азия и толкова. Мастодонтите ни Кремиковци, Химко, Девня умряха. Единствен смисъл е да купи машинистите и да бръмчи навън. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години юнкер мюнкер, меркел, драги облаги--- ае не ми вкарвай думи в устата, които не съм казал... ти ква облага получи от тях, щото аз никаква ... пък и нали все разправяте че ЕС ни тегли назад, сега пък облаги отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години ИТ сектора не се нуждае от товарни превози ---хем си прав, хем не :) това че няма сега индустрия за Товарни превози незначи че не са нужни по принцип .. нали все пак сме от една голяма общонст, бля-бля търговия, едно друго ... ЖП-то си е част от цялата инфраструктура и тя също трябва да се развива ... въпроса е че сега само го крадът и точат отговор Сигнализирай за неуместен коментар