fallback

Висококвалифицираните кадри в ИКТ сектора привличат инвеститорите в България

Страната може да се превърне в център за иновации, твърди Станимир Николов от Българската аутсорсинг асоциация

15:56 | 27.04.16 г. 3

България отдавна не е евтина аутсорсинг дестинация в сферата на информационните и комуникационните технологии (ИКТ), но онова, което чуждестранните компании ценят в нея, са висококвалифицираните ѝ кадри. Въпреки това до голяма степен те не достигат. Около това мнение се обединиха участниците в петата кръгла маса „Конкурентоспособна икономика чрез износ на ИКТ продукти и услуги“.

Това е сектор, който през последните години се отличи със стабилност, голям икономически принос (2,3% от БВП), висока заетост и високи доходи. Той е предимно експортно ориентиран, а основното предизвикателство пред него е как да започне да произвежда продукти и услуги, които да се ползват повече у нас, заяви заместник-министърът на икономиката Даниела Везиева.

Тя припомни, че още през миналата година е поставено за цел създаването на пътна карта за изнасяне на части от сектора извън София, който все още не е изпълнен. Според Везиева в столицата вече има твърде много компании от сектора и насищането е голямо. Същевременно извън София има голям потенциал, категорична е тя.

„Миналата година направихме много анализи, а вече трябва да направим и сегментирането по райони“, коментира заместник-министърът.

България трябва да направи важна крачка, „за да се превърнем от плахи в уверени иноватори“, заяви Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, допълвайки, че не само София трябва да бъде център на високите технологии.

Идеята за залагането на иновациите застъпи и Станимир Николов, член на УС на Българската аутсорсинг асоциация и изпълнителен директор на ЕПАМ Системс България. По думите му много държави са започнали като аутсорсинг дестинации, а на по-късен етап са се утвърдили като инкубатори на иновативни идеи. Пример в това отношение са Индия и Филипините, коментира той. За постигането на всичко това обаче е необходимо обединяването на усилията на всички асоциации в сектора, които работят в една посока, но нямат единна платформа за работа.

„Важно е тази иновативност, която виждаме в ИКТ сектора, да се пренесе върху другите сектори, защото може да доведе до голям ръст на БВП на страната“, заяви Никола Стоянов, заместник-изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. По думите му информационните технологии вече са навлезли във всички сфери, така че това е напълно постижимо.

„Ако само българските малки и средни предприятия от традиционните сектори разберат плюсовете от дигиталния маркетинг, това може значително да повлияе на техния експорт дори в краткосрочен план“, категоричен е Стоянов. Като голям проблем той посочва факта, че голяма част от фирмите нямат сайтове или нямат такива на английски език, така че възможностите за износ на техните продукти са ограничени. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:46 | 12.09.22 г.
fallback