България отдавна не е евтина аутсорсинг дестинация в сферата на информационните и комуникационните технологии (ИКТ), но онова, което чуждестранните компании ценят в нея, са висококвалифицираните ѝ кадри. Въпреки това до голяма степен те не достигат. Около това мнение се обединиха участниците в петата кръгла маса „Конкурентоспособна икономика чрез износ на ИКТ продукти и услуги“.
Това е сектор, който през последните години се отличи със стабилност, голям икономически принос (2,3% от БВП), висока заетост и високи доходи. Той е предимно експортно ориентиран, а основното предизвикателство пред него е как да започне да произвежда продукти и услуги, които да се ползват повече у нас, заяви заместник-министърът на икономиката Даниела Везиева.
Тя припомни, че още през миналата година е поставено за цел създаването на пътна карта за изнасяне на части от сектора извън София, който все още не е изпълнен. Според Везиева в столицата вече има твърде много компании от сектора и насищането е голямо. Същевременно извън София има голям потенциал, категорична е тя.
„Миналата година направихме много анализи, а вече трябва да направим и сегментирането по райони“, коментира заместник-министърът.
България трябва да направи важна крачка, „за да се превърнем от плахи в уверени иноватори“, заяви Стамен Янев, изпълнителен директор на Българската агенция за инвестиции, допълвайки, че не само София трябва да бъде център на високите технологии.
Идеята за залагането на иновациите застъпи и Станимир Николов, член на УС на Българската аутсорсинг асоциация и изпълнителен директор на ЕПАМ Системс България. По думите му много държави са започнали като аутсорсинг дестинации, а на по-късен етап са се утвърдили като инкубатори на иновативни идеи. Пример в това отношение са Индия и Филипините, коментира той. За постигането на всичко това обаче е необходимо обединяването на усилията на всички асоциации в сектора, които работят в една посока, но нямат единна платформа за работа.
„Важно е тази иновативност, която виждаме в ИКТ сектора, да се пренесе върху другите сектори, защото може да доведе до голям ръст на БВП на страната“, заяви Никола Стоянов, заместник-изпълнителен директор на Изпълнителната агенция за насърчаване на малките и средните предприятия. По думите му информационните технологии вече са навлезли във всички сфери, така че това е напълно постижимо.
„Ако само българските малки и средни предприятия от традиционните сектори разберат плюсовете от дигиталния маркетинг, това може значително да повлияе на техния експорт дори в краткосрочен план“, категоричен е Стоянов. Като голям проблем той посочва факта, че голяма част от фирмите нямат сайтове или нямат такива на английски език, така че възможностите за износ на техните продукти са ограничени.