2016 година беше определена като най-важната за сектор "Транспорт" от ресорния министър Ивайло Московски. До седмица ще бъде обявена за обществено обсъждане идеята на правителството за концесията на Летище София, която ще помогне за оздравяването на БДЖ.
"Самата концесия ще доведе до по-правилното управление на летището. Вярвам, че кандидатите ще бъдат световно известни оператори на летища", допълни още той пред БНТ.
Транспортният министър прогнозира, че финансовите параметри по сделката ще бъдат такива, каквито "досега в България по подобен тип сделка още не е имало".
Той посочи, че в процедурата за избор на концесионер ще има и инвестиционни изисквания. Първоначалното еднократно концесионно възнаграждение ще бъде определено в размер на 600 млн. лева. Тези средства ще бъдат използвани за погасяване на дълговете на БДЖ, като паралелно с процедурата се работи и за нотификация на държавна помощ за жп дружеството от Европейската комисия.
Концесионерът на Летище София ще има задължение да плаща и 5% годишни концесионни такси към държавата и да инвестира над 300 млн. лева, посочи още Московски.
"Не ограничаваме точно вида на инвестициите", коментира още транспортният министър на въпрос дали се предвижда изграждането на транспортен хъб на столичното летище. Той обясни, че има възможност да се реализира и проект за интермодална инфраструктура на летището чрез свързването му с жп линия.
София има нужда от подобна инфраструктура и дори екипи на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) търсят място за реализацията на интермодален терминал. Анализират се терени в извънградска зона, за да не се вкарва допълнителен трафик в столицата.
Ако бъде постигната концесията на летището със заложените параметри, ще бъде постигната и устойчивост в развитието на железниците за "десетки години напред", смята още Московски.
Според него при реализиране на всички инфраструктурни жп проекти и инвестициите в БДЖ пътят от София до Бургас ще отнема около 4 часа.
България ще настоява за механизъм, по който Европейската комисия да се намесва при наличието на блокирането на свободното движение в рамките на общността, каквото се случи на българо-гръцката граница по-рано тази година, допълни още Московски.
Той посочи, че затворената граница нанася щети не само върху транспортния сектор, но и върху цялата българска икономика.
В понеделник на среща при премиера Бойко Борисов превозвачите се отказаха от намерението си да блокират на свой ред границата с Гърция в отговор на фермерските блокади. Те ще изготвят декларация, към която се очаква да се присъединят и други сектори, с която заявяват готовността си за ответни действия при нов случай на незаконно затваряне на границата.