23% от българските домакинства спестяват на месечна база, показва проучване на компанията за потребителски кредити „Профи Кредит“. По този показател България се нарежда на последно място в сравнение с Полша (35%), Словакия (50%) и Чехия (53%). Средната сума, която българите отделят настрани, е 146 лева месечно.
Според проучването 24% от анкетирани споделят, че успяват да отделят под 50 лева всеки месец, 37% пестят между 51 и 100 лв.
15% са тези, които си позволяват да заделят настрани между 101 и 200 лв. Една четвърт от спестяващите домакинства икономисват над 200 лв. месечно.
Средната сума, с която българските домакинства разполагат за свободно харчене, след като от месечния семеен бюджет се извадят разходите за храна, битово потребление, детски и транспортни разходи, е точно 185 лв., или 94 евро. Този показател поставя българските граждани на последно място след гражданите на Полша, които разполагат със 103 евро на месец. За сравнение, чехите имат на разположение 119 евро, а словаците – 123 евро.
Половината от анкетираните (50%) имат на свое разположение за свободни харчове до 100 лв. месечно, а само 3% от българите разполагат с повече от 1000 лв.
Любопитни данни показват резултатите при проучването на категории за пазаруване, които носят удоволствие на българите.
Анкетираните харчат най-често свободните си пари за детски стоки (81%), както и храни и напитки (81%). 65% изпитват удоволствие при закупуването на дрехи, 61% дават средства за почивки, 58% намират удоволствие при закупуването на технологични продукти. Половината от анкетираните предпочитат да отделят средства за култура, а още почти толкова (48%) намират удоволствие при харченето в барове и ресторанти.
Спортните артикули не са сред предпочитаните от българите стоки, за които да изразходват свободните си пари - 54% казват, че въобще не отделят средства за тях, а други 11% го правят, но без това да им носи удоволствие.
На въпрос за какво биха похарчили 700 лв., ако ги получат безвъзмездно, българите поставят на първо място почивката (41%), битова техника (17%) и технологични продукти (13%). Девет процента се фокусират върху облеклото и още толкова - върху детските стоки, 8% биха ги изхарчили за храна и напитки.
За спорт, култура или ресторанти сумата биха изхарчили по 1% от участвалите в анкетата български граждани.
От компанията уточняват, че проучването е проведено в четири държави – Чехия, Полша, Словакия и България, сред 4000 души възраст между 18 и 65 години. Изследването е реализирано от агенцията за маркетингови проучвания IPSOS през юли 2015 г. посредством онлайн допитване.