Процедурата за дерегистрация на моторно превозно средство (МПС) при изтекла валидност на застраховката "Гражданска отговорност" все още не е изяснена. Тази разпоредба е дискусионна и спорна и тепърва ще видим как ще се прилага. Това каза експертът в областта на застрахователното право адв. Христо Василев в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Въпреки някои спорни моменти в новия Кодекс за застраховането (КЗ) той е „стъпка в правилната посока“ за синхронизиране на българските и европейски застрахователни практики, каза още Василев.
Според адвоката, недоволството на т.нар. сезонни водачи на МПС донякъде има своите основания, но от друга страна „няма как те да бъдат поставени в привилегировано положение спрямо останалите“.
Друг спорен текст в новия КЗ е, че вече застрахованите лица трябва първо да отправят претенцията си към застрахователя, а след това пред съд. Това удължава пътя на разрешаването на спорни казуси. „При застраховката „Гражданска отговорност“ на МПС преди пострадалите при пътно произшествие имаха право да предявят претенции за обезщетение първо пред съда, а сега ще трябва да се обърнат преди това към застрахователя”, обясни адвокатът.
„Застрахованият трябва първо да уведоми застрахователя, да претендира застрахователно обезщетение, да докаже с документи претенцията си и след това да се обърне към съда“.
По думите на експерта застрахователните обезщетения в някои сфери все още са много малки. „Обезщетенията при телесна повреда и смърт са твърде малки в сравнение с европейските изисквания и 90% се решават в съда. Ако застрахователят предлага една трета от реалното обезщетение, в съда може да се получи 100%. Съдът присъжда най-високите обезщетения, но все пак съдебните дела отнемат време“.