Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) обяви обществена поръчка за изготвянето на тол система и събиране на такси за изминат километър за тежкотоварните превозни средства. От документите става ясно, че тя ще обхване 85% от пътната мрежа в страната.
Всяко превозно средство над 3,5 тона ще бъде снабдено с бордово устройство, което да следи изминатите разстояния и след това ще бъдат изчислявани и самите такси.
Предложението обаче беше остро критикувано от автобусните превозвачи, които посочиха, че тол таксите ще оскъпят услугата им с поне 10-15% и готвят протест на 26 април.
Как трябва да бъде въведена системата в България, коментираха в студиото на БНТ депутатът от ГЕРБ Александър Ненков и Георги Свиленски от БСП Лява България.
След 2020 година ще има недостиг за строителство на пътна инфраструктура и поддържането й, предупреди Александър Ненков. Той припомни, че от 2007 година, от членството на страната ни в ЕС, в пътни проекти са инвестирани милиарди от европейски средства. От новия програмен период обаче това ще бъде преустановено.
Това е една от причините да бъде въведена системата за тол такси у нас, уточни депутатът. Другата е по-справедливото събиране на средства, а именно - по-тежките превозни средства (над 3,5 тона) да плащат повече, защото и рушат повече инфраструктурата.
Поддържането на цялата пътна инфраструктура коства около 3 млрд. лева годишно, а приходите от винетки са 220 млн. лева, сочат още сметките на управляващите.
Все още не е определен размерът на таксите, каза още Александър Ненков. Досега коментарите за цената на системата се базират на доклад на Световната банка, според който приходите в бюджета от таксите биха били между 800 млн. и 1 млрд. лева.
Тол системата е една от най-справедливите и работи в цяла Европа, призна от своя страна Георги Свиленски. Според него обаче по-голямата част от тежестта трябва да падне върху международния трафик. Според изчисленията на Свиленски един ТИР ще прекоси България за цена от между 10 и 20 лева, докато в Унгария, Австрия или Германия това ще му струва между 80 и 100 евро.
Свиленски възрази и върху обхвата на тол системата - у нас той ще бъде 85% от пътната мрежа, докато в други държави от ЕС по думите му този процент се движи между 1 и 3 на сто.
Депутатът предупреди, че тол таксите ще доведат до поскъпване на стоките, защото ще повишат значително разходите за доставки.
Ненков се съгласи, че е "нереално евтино" да се премине през България. Според него обаче и българските превозвачи също рушат инфраструктурата с ежедневните си пътувания.
Свиленски критикува и обявената от АПИ поръчка, в която не присъстват разходите за експлоатация и поддръжка на самата тол система. Той посочи за пример въвеждането на системата в Словакия, където този елемент също не е присъствал в търга и в момента 68% от събраните приходи отиват за фирмата, която поддържа системата, а не за пътища.
Идеята на правителството е външна фирма да изгради системата, а поддръжката й и експлоатацията й ще бъде поверено на държавна фирма, каза обаче Александър Ненков.