Символичното намаление на екотаксите за новите автомобили с 8 лв. няма как да повлияе на решението на един потребител дали да си купи нов или стар автомобил. Това каза Цветелина Цанева от Асоциацията на вносителите на автомобили в предаването "Бизнес старт" пo Bloomberg TV Bulgaria.
Припомняме, че екоминистерството реши с 5 на сто да бъдат намалени екотаксите при закупуване на нови автомобили, а с 3% да бъдат увеличени за колите над 5 години. Продуктовата такса (т. н. екотакса) за нови автомобили става 138 лв., в момента е 146 лв. За колите до 5 г. екотаксата е определена 194 лв. - сега е 200 лв. За автомобили от 5 до 10 г. се увеличава с 3% от 253 лв. на 260 лв., а за превозни средства над 10 г. таксата расте отново с 3% - от 267 лв. на 275 лв.
Експертът посочи, че през последните 2 – 3 години продажбите и на нови, и на стари коли растат с около 10 на сто. От всички закупени автомобили новите са 9 - 10%. Малък процент от таксата влиза в държавата, останалото отива в частна компания, заяви Цанева. „Ние плащаме таксата, за да сме членове на организация, която вместо нас да изпълни задължението, че този автомобил някога ще бъде рециклиран. Но договорът е едногодишен“, каза експертът.
В крайна сметка според нея крайното рециклиране на автомобила няма нищо общо с първоначалното плащане на екотаксата.
Тя цитира данни, че 60% от автомобилите у нас са на възраст над 20 години. Държавата продължава да се пълни и не може да се освободи от употребяваните стари автомобили, заяви Цветелина Цанева.
По думите й държавите производители на автомобили като Германия и Румъния стимулират финансово закупуването на нови коли. Тук няма такива мерки, обясни тя.
Затова според експерта мерките трябва да са заложени в данъчната политика. „За да решиш да си купиш нов автомобил, трябва действително данъкът за старите коли да е доста по-висок, така че да се откажеш от това решение. Проблемът е обаче, че хората не могат да си позволят нови автомобили“, припомни тя.