Чрез винетките се събират средства за ремонт на пътищата, а предлаганата услуга всъщност е на втори план. Това заяви в ефира на "Нова телевизия" председателят на Управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров. По негови думи най-икономичният, превантивен ремонт на пътищата струва 350-400 хил. лева на километър.
Така за поддръжката на републиканската пътна мрежа, чиято дължина е около 20 хил. километра, са нужни към 800 млн. лева на година, изчисли той. Това е наложило и увеличаването на цената на винетките от тази година.
Лазаров припомни, че логиката е не с общите данъци да се поправят пътищата, а само ползвателите им да отделят средства за това.
С въвеждането на тол системата пък ще бъде гарантирано, че тези, които "рушат най-много", а именно тежкотоварните камиони, ще плащат за ремонта на пътната мрежа, допълни още Лазаров. Нов момент ще бъдат и електронните винетки, които ще могат да бъдат закупувани онлайн или чрез SMS.
Останали са неизползвани средства, отделени за зимно поддържане на пътищата, които ще бъдат използвани за спешни ремонти на пътни участъци, каза председателят на УС на АПИ. Той обаче не уточни каква е сумата.
По отношение на некачествените ремонти Лазаров посочи, че законодателството не позволява изготвяне на "черен" списък на фирми, които не изпълняват качествено своите задължения по възложени поръчки. Той допълни, че АПИ е искала подобни фирми да не участват в търгове за обществени поръчки, докато не подобрят начина си на работа, но законът не го позволявал, защото определял това като дискриминационно условие.
Лазаров коментира и доклад на ЕК, според който пътищата в България са едни от най-опасните в Европа. Според него причината не е толкова в качеството на пътните настилки, а в културата на шофиране в страната.