fallback

Преглед на печата за 30 март

07:23 | 30.03.16 г.

Парите в обращение достигнаха рекордни нива през 2015 г.

В. Капитал Daily

Банкнотите и монетите в обращение са достигнали рекордните 12.5 млрд. лв., показва статистиката на Българската народна банка (БНБ) за емисионно-касовата дейност през 2015 г. Годишното сравнение показва, че увеличението приближава 10%. Единствено предходната година нарастването беше по-голямо, но тогава го имаше ефекта КТБ, който предизвика изтегляне на много пари от банковата система. И през двете години обаче има два ключови фактора, които подпомогнаха нарастването на паричната маса – лихвените нива по депозитите започнаха да падат, а брутният вътрешен продукт (БВП) нарасна номинално с невиждани от началото на кризата нива.

През 2015 г. се наблюдава още една тенденция – по-големите банкноти се увеличават като брой и стойност, докато при по-малките има изтегляне. Това според експерти също е предизвикано в голяма степен от ниските нива по депозитите, основно корпоративните. Най-общо казано, фирмите предпочитат да държат пари в касите си или да ги харчат, отколкото да ги държат в банките, където лихвите клонят към нула. Това не значи, че депозитите са намалели (дори напротив, статистиката ги показва на рекордни нива), а че по-голяма част от ръста на паричната маса отива в кеш и са част от текущия оборот, вместо да стоят по сметки.

Зелена светлина за автомагистрала "Черно море"

В. Капитал Daily

Изработването на проект за автомагистрала "Черно море" ще се финансира по новата програма "Транспорт". Това стана ясно от думите на Галина Василева, директор на дирекция "Координация на програми и проекти" в транспортното министерство. Във ведомството са постъпили 13 формуляра за кандидатстване, като един от тях е за "Черно море", каза тя по време на конференция "Стратегическа инфраструктура и инвестиции". Вносител е Национална компания "Стратегически инфраструктурни проекти", която е пред закриване.

Идеята за магистрален път, който да свързва Варна и Бургас е на поне 45 години. Заради липса на финансиране обаче и заради приоритетното завършване на съществуващите магистрали строежът му все се отлага във времето. "Черно море" (малко над 100 км) е част от паневропейски транспортен коридор 8 (Драч - Тирана - Скопие - София - Бургас - Варна) и поради тази причина може да кандидатства за евросредства. Заради ограничения ресурс от 570 млн. евро за пътища за целия програмен период обаче проектът ще получи пари само за подготовка.

Високи такси отказват фирмите да обжалват санкции по европроекти

В. Сега

Бизнесът поиска значително намаление на таксите за оспорване на актове по новия Закон за управление на средствата от ЕС, защото на практика те водят до отказ от правосъдие. Законът, приет в края на миналата година, за пръв път позволи на фирмите, които изпълняват европроекти, да спорят с държавата по финансови въпроси - например за допустимите и признатите разходи или за наложени впоследствие корекции.

Сега формално изпълнителите имат право да обжалват актовете на чиновниците, но съдебните разходи са толкова високи, че ги отказват да завеждат дела. Ако фирма - изпълнител на европроект, иска да обжалва орязване на средствата от възложителя, тя трябва да внесе съдебна такса, равна на 4% от оспорваната сума. Като се добавят и адвокатските хонорари, търсенето на правосъдие излиза много скъпо, твърдят от Българската стопанска камара и дават конкретен пример със софийското предприятие "Метрополитен". Миналата година Министерството на транспорта реши да ореже с 4.27 млн. лева парите за метрото, а строителят реши да обжалва санкцията. Оказва се обаче, че за да разгледа делото, съдът иска фирмата да внесе 170 727.13 лв. - въпросните 4% такса.

И съветниците в София са на тъмно за поскъпването на билетчето

В. Сега

Конкретните причини да се увеличи цената на билета за пътуване с градския транспорт в София от 1 лев на 1.60 лв. от 1 юни все още не са ясни на никого, включително и за съветниците в Столичната община. Това стана ясно на заседание на комисията по финанси и бюджет. В нея Центърът за градска мобилност представи само писмо с "икономическа рамка на обществения транспорт в София за 2016 г.".

"В момента се създава една паника. Много е важно как е изготвен един анализ, кой го е правил, на каква база и т.н. Иначе могат да се съберат 5 човека и да решат, че билетът трябва да струва например 5 лв. Ние към момента говорим наизуст - от гледна точка на гражданина, пътуващ с градския транспорт. Нямаме някаква обосновка какво стои зад тези 1.60 лв.", заяви столичният съветник от РБ Стефан Марков. Той опроверга появилата се в социалните мрежи информация, че партията предлага цена на билета от 1.20 лв., и посочи, че това е просто въпрос защо предлаганото от ЦГМ увеличение е с 60 ст., а не с 20 ст.

Президентът на Хърватия на посещение у нас

В. Стандарт

По покана на държавния глава Росен Плевнелиев от днес до 1 април на официално посещение в България ще бъде президентът на Република Хърватия Колинда Грабар-Китарович. Сред темите, които ще обсъдят президентите Росен Плевнелиев и Колинда Грабар-Китарович са състоянието на двустранните политически и търговско-икономически отношения, регионалното сътрудничество, енергийната сигурност, миграцията и сътрудничеството в борбата с тероризма.

Пътуваме с кола под наем за 18 евро на ден

В. Новинар

Сезонът на пътуванията официално е открит. Със затоплянето на времето запитванията за автомобили под наем се увеличават. Около 18 евро на ден трябва да приготвите, ако искате да наемете кола за 7-дневна екскурзия из страната, показа проучване на „Новинар”. Цените обикновено са в евро, тъй като основно возилата се наемат от чужденци. „Общо 70 процента от клиентите ни не са българи. Автомобилите се наемат предимно за едноседмични пътувания, но проблем се оказва, че има хора, които ни връщат возилата с одраскани брони и много мръсни седалки”, разказаха от фирма за коли под наем.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:04 | 11.09.22 г.
fallback