От 400 до 650 млн. евро се очаква да струва магистралата от Русе до Велико Търново. Това посочи в рамките на парламентарния контрол министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова в отговор на въпрос на депутатите Добрин Данев и Марияна Бояджиева.
Окончателната индикативна стойност на проекта ще стане ясна, когато приключат всички процедури по проектирането, допълни министърът.
Към момента има идеен проект на трасето на магистралата, който е избран измежду 4 предложения, и е предложен за остойностяване. Проектът е предоставен и на всички области и общини, през чиято територия преминава.
Идейният проект предвижда да се изгради източен обход на Русе, така че магистралата да поеме и трафика от индустриалната зона на града. Оттам пътят ще продължи по изцяло ново трасе до Бяла, където ще бъде изграден западен обход на Бяла. Според Павлова този вариант с обходите е бил оптималният. След Бяла магистралата ще продължава към Велико Търново и ще се включва в Прохода на Републиката.
Павлова обясни, че предстои да се направи обществено обсъждане на проекта. След това ще тръгне процедурата по оценката на въздействието върху околната среда (ОВОС), като окончателният доклад също трябва да мине на обществено обсъждане. След това ще се процедира с парцеларните планове и процедурите по отчуждаване на имоти.
Пътят Видин – София
Що се отнася до пътя Видин – София, регионалният министър обясни, че първо ще се стартира с изграждането на обхода на Димово заради натоварения трафик в града. Ще се строи обходът, който ще е съвместим с бъдещата магистрала или скоростен път Видин – София, а не предложеният алтернативен обход от правителството на Пламен Орешарски.
Павлова каза, че няма смисъл от реализация на алтернативното трасе, което не е съвместимо и не отговаря на габарита на бъдещата магистрала, още повече, че кабинетът „Орешарски“ не е направил идейния проект и отчуждаванията.
За цялото направление Видин – София Лиляна Павлова каза, че ще са необходими около 1 млрд. лева. Средствата ще се осигуряват или от бюджета, или по линия на бъдещата програма наследник на „Транзитни пътища“, която се финансира от Европейската инвестиционна банка.
Предвидено е пътят да се раздели на 4 участъка - Видин – Димово, Димово – Ружинци, Ружинци – Монтана и Монтана – Враца. С най-добра проектна готовност обаче, освен обхода на Димово, е отсечката Мездра – Ботевград, която също е част от пътя Видин – София. Индикативната стойност на отсечката е 250 млн. лева. За първия подучастък от нея има идеен проект, а за втория – и технически, както и влязла в сила ОВОС. Работи се по останалите участъци, за да се завършат отчужденията едновременно, обясни Павлова.
За една от останалите отсечки има ОВОС, но в момента тече обжалване. Екоминистерството е разрешило предварително изпълнение, но и това решение се обжалва. Едва когато делата приключат и ОВОС влезе в сила, тогава ще може да се пристъпи към утвърждаване на парцеларните планове и обявяването им на гражданите, а оттам – и на отчужденията, посочи регионалният министър.
Ремонтите на пътните съоръжения
Общо 440 пътни съоръжения се нуждаят от ремонти, каза Лиляна Павлова в отговор на въпрос на депутата Настимир Ананиев. От тях 270 са тези, за които са необходими по-сериозни инвестиции. Най-неотложни са ремонтите на тунелите по магистрала „Хемус“, където има разнообразни проблеми – прекомерно оводняване и течове, заради което има проблем с осветлението, маркировки, настилки, системи за пожарна безопасност и т.н.
Павлова призна, че тунелите не отговарят изцяло на изискванията на Наредба №1 за безопасност, защото не са ремонтирани от 30-40 години.
Най-спешните ремонти по големите пътни съоръжения е изчислено, че ще струват около 250 млн. лева. Павлова каза, че се надява при добро изпълнение на бюджета най-рано през юни Министерският съвет да отпусне поне частично финансиране, за да може дейностите да започнат.
Тя допълни, че за тунелите по пътя Пловдив – Смолян е осигурено финансиране като част от проекта за разширяване на пътя Пловдив – Асеновград, който е включен в новата програма „Региони в растеж“.