fallback

Гроздан Караджов: Първоначалната вноска за концесия на Летище София ще е голяма

Няма друг начин за покриване на дълговете на БДЖ, освен чрез концесията на Летище София, смята депутатът

13:23 | 21.03.16 г.

Отдаването на концесия на Летище София има за цел да подобри управлението на собствеността, каза пред БНР депутатът от Реформаторския блок  Гроздан Караджов. Той посочи, че концесиите и приватизацията са „добър инструмент в ръцете на обществото“ и носят по-високи резултати без риск за държавата.

Депутатът припомни, че опасения за намаляване на трафика и „съсипване“ на собствеността е имало и при процедурата, при която на концесия бяха отдадени летищата във Варна и Бургас. Тези страхове обаче са били „отречени от практиката“.

„Двете летища се развиват добре – през летния сезон дори имат по-голям оборот от това на софийското летище“, посочи той.

Първоначалната вноска за Летище София ще бъде голяма, призна Караджов и посочи, че причината за това е, защото с концесията ще бъде даден достъп до вече работещ бизнес. „Това дава много добри възможности да се пресметне за времето на една концесия какви ще бъдат приходите“, каза още депутатът. 

С набраните средства от отдаването на концесия на летището ще бъдат покрити задължения на БДЖ, които са в размер на около 600 млн. лева. Няма възможност дълговете на холдинга да бъдат покрити от бюджета, посочи Гроздан Караджов и допълни, че финансовите проблеми на БДЖ се неглижират от 2000 година насам, а „болезнено“ преструктуриране не би било допуснато от синдикатите.

Според депутата няма смисъл в бъдещия концесионен договор държавата да се фокусира върху инвестициите, които трябва да направи концесионерът. Ако иска да повиши икономическата ефективност, той ще направи нужните инвестиции, посочи той.

Коментар по отдаването на концесия на Летище София направи и членът на Надзорния съвет на Агенцията за приватизация и следприватизационен контрол Руси Статков. Той уточни, че Агенцията не контролира изпълнението на договорите по отдаване на концесия, но посочи, че има логика подобни правомощия да й бъдат вменени със законодателни промени.

Мнението на Статков е, че има много фактори, които трябва да се вземат предвид при отдаването на летището на концесия. Един от тях е извършената модернизация на летището, както и изграждането на метро, което много ще улесни работата на бъдещия концесионер.

Експертът призова да бъде анализиран опитът в други европейски държави и да се вземе предвид фактът, че Летище София е печелившо, когато се предлага отдаването на концесия. Статков посочи още, че в бившите социалистически републики, днес част от ЕС, повечето летища все още са собственост на държавата.

По отношение на бъдещата приватизация на БДЖ Статков подчерта, че от Агенцията са против продажбата на оперативни активи „на парче“, каквито са локомотиви и подвижен състав. Според него държавата няма стратегия и програма за развитие на жп сектора.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:08 | 13.09.22 г.
fallback