Руският пазар вече няма същото значение за българския износ, като през миналата година експортът за Русия е равен на този за САЩ, където нямаме традиционни позиции. Това каза в ефира на „Бизнес старт“ по Bloomberg TV Bulgaria председателят на Асоциацията на българските износители Иво Тодоров.
(Според данните на Националния статистически институт износът за Русия през 2015 г. се оценява на 776 млн. лв. и намалява с близо 25% спрямо над 1,03 млрд. лв. година по-рано. За САЩ износът през миналата година е бил за малко над 742 млн. лв., като нараства с 22% спрямо 2014 г., когато е бил за 607 млн. лв. - бел. ред.)
Освен за ефекта на обтегнатите отношения между ЕС и Русия върху износа, Тодоров говори за перспективите пред българския експорт.
Полша, Чехия, Словакия и Унгария имат доста по-силни експозиции на износ към Русия, но въпреки това се справят чудесно, каза Тодоров, като отбеляза, че България би могла да се преориентира към Иран, където има недостиг на храна и нарастващо население и където традиционно българската продукция има добри позиции.
България е в топ 4 на най-бързо развиващите се страни в ЕС за миналата година, като фактът, че износът ни за съюза расте, означава, че конкурентоспособността на българската икономика се повишава, след като от продукцията ни се интересуват богати граждани, коментира той.
Председателят на Националния съюз на градинарите Слави Трифонов пък коментира пред Bloomberg TV Bulgaria, че членовете на съюза са усетили истински тежестта на руското ембарго не през 2014 г., а през 2015 г.
Най-големите щети бяха преки, тъй като „Русия е традиционен пазар за българските плодове и зеленчуци“, каза Трифонов.