Върховният административен съд (ВАС) е потвърдил решението на Комисията за защита на потребителите (КЗП), че един от телекомите прилага нелоялна практика. Операторът е представял по заблуждаващ начин информацията за изчисляване на цената за мобилния интернет трафик, съобщи комисията.
От решението на съда става ясно, че въпросният телеком е „Мобилтел“. В договора си с общи условия телекомът посочва, че таксуването е на всеки килобайт съгласно тарифния план, но премълчава факта, че съществува минимална цена от 0,01 лв. за всяко влизане в мрежата (интернет сесия), която се равнява на 1 МВ трафик на данни. Потребителят не е информиран за това и си създава погрешно впечатление за пресмятането на цената, която ще заплати.
Експертите на КЗП напомнят, че когато с окончателно решение на ВАС е потвърдена нелоялна търговска практика, засегнатите от нея имат право да развалят сключения договор и да претендират за обезщетение по съдебен път.
Законът предвижда още окончателните решения на ВАС да имат обвързваща сила за гражданския съд, като правото на потребителите да искат обезщетение отпада с изтичането на пет години, считано от датата на влизане в сила на решението на ВАС.
Според Административния съд в София „не е необходимо информацията за предоставяната услуга да е неясна, неточна и да формира погрешна представа в потребителя относно някое съществено обстоятелство, за да е в състояние да въведе в заблуждение средностатистическия потребител. Достатъчно е начинът на нейното представяне да бъде объркващ за потребителя“.
Магистратите смятат, че представянето на информацията на различни места – в приложение към договора и на интернет страницата на търговеца, без да има изрично препращане от едното място към другото, може да се окачестви като нелоялна търговска практика. Те се произнасят по самия начин на поднасяне на информацията, въпреки че текстовете на условията сами по себе си са ясни и точни.
Решението на ВАС е окончателно.
“Дискутираният клиентски договор и липсващата в него информация относно минималната цена за интернет сесия представляват единичен случай, резултат от техническа грешка при изготвянето на договора“, заяви мобилният оператор, запитан за коментар. Взети са и мерки, за да няма подобни технически грешки в бъдеще.
Компанията пише в отговора си, че държи „изключително много на прозрачността и доброто клиентско обслужване“ и затова прави всичко възможно да избягва подобни казуси.
На въпрос от Investor.bg за казуса през 2014 г., когато съдът потвърди, че „Мобилтел” е прилагал нелоялна практика, свързана с кодирането на апаратите, дружеството заявява, че тогава е ставало въпрос за комуникационна грешка.
„В предишния случай размерът на таксата за разкодиране е била включена в ценоразписа на компанията, публикуван на www.mtel.bg и към който клиентските договори сключвани от Мтел са насочвали. Поради този факт в единични случаи служители на компанията не са сметнали за нужно да уведомят клиентите проактивно за тази такса“, коментира операторът.
В отговора си телекомът казва, че и в двата казуса грешките са единични случаи, а не повсеместна практика. „В момента, в който операторът е разбрал за тях, компанията е взела моментални мерки, за да предотврати подобни действия в бъдеще и да компенсира засегнатите клиенти“, заявява дружеството.
*Новината е допълнена в 16.29 ч.