Върховният административен съд (ВАС) потвърди наложената от Комисията за защита на конкуренцията санкция в размер на 370 859 лв. на „Лидл България ЕООД енд Ко“ КД за заблуждаваща реклама, съобщава самата КЗК. Припомняме, че проучване на комисията от 2013 г. установи, че рекламната кампания „Най-доброто от България, най-доброто от Европа“ има заблуждаващ характер. Рекламодателят - "Лидл" не предоставя релевантни доказателства, като например направени проучвания, сравнителни анализи, тестове, анкети, награди и отличия за продуктите т.н., които да обосноват обективната точност на изнесените в процесната реклама твърдения.
В своето решение съдът споделя констатациите на КЗК за извършеното нарушение. Според нея и съда връзката между категорията рекламирани продукти и търговските им марки, ведно със словосъчетанието „най-доброто” създава убеждението за най-добро качество от тази категория, предлагано под съответните марки, за които е установено, че по качествените си показатели се доближават до границата на допустимите стойности за годност. Същевременно съдът потвърждава, че рекламното послание може да повлияе на икономическото поведение на потребителите и извлича необосновано предимство пред останалите предприятия, които предлагат същата категория продукти. Влязлото в сила решение на ВАС пък има обвързваща сила за гражданския съд, пред който е предявен искът за обезщетение по реда на Гражданския процесуален кодекс. От КЗК припомнят, че при потвърждение на нейна глоба от страна на съда Законът за защита на конкуренцията дава на хора или фирми, на които са причинени вреди в резултат на установеното нарушение, правото на обезщетение. От „Лидл“ отказват коментар по темата.Припомняме, че КЗК стартира преди две седмици нова проверка срещу „Лидл“ по подозрения за нарушаване на Глава VII от Закона за защита на конкуренцията. Производството е образувано след сигнал на потребител за неясни условия при организирането на играта „Спечели 366 дни безплатно пазаруване“.