Приходите от борба с контрабандата ще се ползват за поетапното доизграждане на магистрала “Хемус”. Това коментира пред Нова телевизия министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова.
Индикативната цена, заложена в новия търг, обаче вероятно ще е по-висока спрямо предишния и близка до цената, подадена от избраните през декември миналата година фирми, стана ясно от думите на министъра. Причината – Националната компания “Стратегически инфраструктурни проекти” (НКСИП) е изчислила индикативния бюджет за спрения вече търг без идеен проект, обясни Павлова.
“За него (премиера Бойко Борисов – б.ред.), за всички е важно да се разграничим от всички опити да бъдем вкарани в зависимости. Ако има някакво съмнение, ние трябва да покажем воля, да се разграничим, да покажем, че всичко е законосъобразно”, коментира тя в отговор на въпроса дали има “препозициониране на отношенията на министър-председателя към някои фигури”.
“Говорейки за ресурс от 800 млн. лева, които да дойдат от бюджета, не искаме да оставяме и сянка на съмнение, че нещо е скрито, задкулисно”, каза още Павлова.
Министърът отрече да има и “международен” натиск за решението. По отношение на обосновката на НКСИП и на премиера тя посочи, че позициите им се допълват, тъй като позицията на компанията е формална.
Във всяка една голяма общ поръчка винаги има много интереси, това е голям финансов ресурс, свързан със стратегическа инфраструктура, изтъкна тя и припомни, че в търга са участвали 11 компании и всички са подали финансови оферти, които са проверени и са правно издържани.
Единствено турската компания „Ташяпъ Иншаат“ е била отстранена, защото офертата ѝ не е отговаряла на изискванията за процедурата, каза Лиляна Павлова. Другата отстранена компания пък - NGE Contracting, не е обосновала цената си, която е с над 20 на сто по-ниска от средната, допълни тя.
За разликите в цените министърът обясни, че по трасето ще има 3 големи тунела с по две тръби и с дължина по 3 км в посока, 3 големи виадукта, много пътни възли, повече от 30 подлеза и надлеза освен линейната част. “Линейната част можем да изчислим на км, но когато говорим за тежък пресечен терен, съоръженията на квадратен или линеен метър изчислени са 10-20 пъти по-скъпи от магистралата”, коментира тя.
Министърът коментира и цената на тунела край с. Железница, който е част от магистрала “Струма”. Според нея цената е реалистична за такъв тип тунел в скалиста местност.
Тя обясни, че съоръжението ще е с две тръби, всяка с магистрален габарит, както и с нови системи за безопасност и преходи за преминаване.