В условия на пазарна икономика няма държавен орган и институция, който да може да определя надценката на търговците. Вариантът е да има държавна намеса, но това е въпрос на политически избор какъв модел да бъде прилаган, каза говорителят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов пред bTV.
Регулации на пазара на горива има например в Австрия, припомни още Гаврилов.
Неговият коментар беше направен по повод съмненията за наличие на картел на пазара на горива у нас, породени от високите цени по бензиностанциите. Цените у нас са високи - третите най-високи в ЕС след Малта и Дания преди облагане с акциз и ДДС или с 10% над средното за общността.
В същото време цената на електроенергията е една от най-евтините - с 40% под средното за ЕС, посочи от своя страна бившият енергиен министър Трайчо Трайков, който също участваше в дискусията. "Не апелирам за регулиране на един вече свободен пазар", каза той и обясни, че ролята на държавата е да запази пазара именно свободен.
Според Трайков "нормалната" цена на горивата е под средното за ЕС и "горе-долу това, което е във Варна". 20-30 стотинки са между 1/3 и 1/4 от цената на горивата без акциз и ДДС, изчисли още бившият енергиен министър.
КЗК е извършила по-голямата част от заключенията си по секторния анализ на пазара за горива у нас, каза Марио Гаврилов. Той припомни, че преди три години регулаторът е открил проблеми на този пазар и ще бъде интересно дали препоръките на Комисията са спазени.
От пет години КЗК предлага да бъде въведена лична наказателна отговорност при картелни договорки. Подобна е практиката в много държави от ЕС, но подобен законопроект не е внесен в парламента, каза още говорителят на регулатора.
Ако Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) открие картел на пазара за горива, цените ще паднат, защото на участниците ще им стане по-евтино да играят по правилата, смята още Трайчо Трайков. "Една глоба от 10% върху оборота е горе-долу колкото картелната надценка", каза той.
По отношение на тезата, че производствените разходи в България са високи и това играе роля и върху цената на бензините у нас, Трайков беше категоричен, че този проблем би могъл да се регулира чрез внос. "Явно по някакви причини на вноса му се пречи или не е възможен", каза той.
Два са възможните проблеми пред вноса - собствеността на акцизните складове и договорки между доминиращите играчи на пазара, смята още бившият енергиен министър.