Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) не работи ефективно и не е "натрупала репутация на голям борец срещу петролния картел", смятат в Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ). Пред "Нова телевизия" Теодор Дечев от Асоциацията посочи, че има няколко подозрения, които го насочват към подозрения за непазарни практики в сектора.
На първо място това е високата цена на бензините и дизела у нас преди облагане с акцизи и ДДС спрямо средното ниво в Европейския съюз (ЕС). На следващо място притеснителен за АИКБ е ниският марж между най-ниската и най-високата цена на пазара. Според изчисленията на бизнеса маржът у нас е 0,17%, а във Франция например той е 2,5%, в Гърция - 3,5%.
Дечев посочи още, че появата на Веселин Марешки на пазара и свалянето на цената на горивата във Варна също е признак за картел на пазара. Той коментира, че при тази ситуация КЗК или трябва да санкционира евентуален картел, или Марешки, който прави дъмпинг на пазара.
Говорителят на Комисията Марио Гаврилов подчерта, че това дали има нарушения на пазара ще покаже само секторният анализ, който е към своя финал. След промени в законодателството КЗК вече има достъп до данъчна и осигурителна информация. "Можем да погледнем на пазар от различен ъгъл", допълни той.
До месец -два, след като Комисията получи информация от Агенция "Митници" и Националната агенция за приходите (НАП), анализът ще бъде завършен.
Гаврилов отрече обвиненията на бизнеса, че КЗК работи неефективно, и заяви, че има натиск върху работата на регулатора. Проверката на сектора на горивата е започнала още в края на юни, тоест преди премиерът Бойко Борисов и директорът на Агенция "Митници" Ваньо Танов да заявят, че има проблем, изтъкна той.
Според него ниският марж на цените действително е "червен сигнал", но не е непременно доказателство, че има нарушение на пазара. Гаврилов посочи още, че реално отстъпките, които се прилагат от различните бензиностанции, увеличават разликите в цените.