Реалната цена на винетните стикери според анализ на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) е 150 лева, съобщи в ефира на "Нова телевизия" председателят на УС на агенцията Лазар Лазаров.
Той уточни, че сметките са направени на база на необходимите средства за ремонт на пътната мрежа. В България има 20 хил. километра пътна мрежа, а стандартите изискват превантивни ремонти, тоест преасфалтиране, на всеки 10 години.
Това означава, че на всеки десет години трябва да се преасфалтират към 2 хил. километра от пътната ни мрежа. Най-ниската постигната досега цена за това е 360 хил. лева на километър, каза Лазаров. Тези изчисления показват, че годишно АПИ трябва да отдели 720 млн. лева за ремонт на пътната мрежа, включително и за текущи ремонти - полагане на маркировки и почистване, а бюджетът от винетни стикери възлиза на 200 млн. лева.
Според Лазаров е много по-справедливо тези ремонти да се финансират чрез приходите от винетки. Спешните ремонти по магистралите през миналата година са били извършени с около 100 млн. лева от бюджета, но така са плащали и хора, които не ползват пътищата, допълни шефът на АПИ.
Според него дневните винетни стикери, за каквито искания вече се появиха, няма да са ефективни, защото отпечатването им ще бъде по-скъпо от получените приходи. По-справедливо разпределение ще има и когато бъде въведена тол таксата за тежкотоварни камиони, уточни още той.
Лазар Лазаров отбеляза още и прекалените изисквания, които е имало към АПИ по време на обилните снеговалежи отпреди няколко дни. Имало е искания за почистване на третокласни пътища "до черно". Те са били проходими, макар и при зимни условия, тоест с добре оборудвани автомобили, а почистването "до черно" изисква много усилия и много средства, посочи Лазаров.
Той уточни още, че ще има санкции за чиновници, които са извършили недостатъчен контрол върху работата на почистващите фирми.