fallback

Още 40-50 млн. лева трябват за ремонти на стари участъци от магистрала "Тракия"

Над 6 хил. км пътища от третокласната мрежа имат нужда от ремонт, но бюджетът не го позволява, коментира регионалният министър

15:25 | 22.01.16 г. 6

Около 40-50 млн. лева са необходими за ремонти на участъци от магистрала “Тракия” в отсечките от Плодовитово до Чирпан и от Чирпан до Стара Загора. Това съобщи министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на парламентарния контрол в отговор на въпрос на депутата Красимир Янков.

Деформациите по проблемните отсечки от магистралата, строени по времето на Тройната коалиция, са установени още преди няколко години, но за тях няма гаранции, посочи Павлова. Бюджетът на Агенция “Пътна инфраструктура” обаче в момента няма възможност да финансира ремонтите.

Павлова обясни, че по новия участък от “Тракия” от Стара Загора до Нова Загора е ремонтирана компрометирана отсечка с дължина около 3 км. Разходите обаче са за сметка на изпълнителя – Трейс груп холд, защото участъкът е още в гаранция.

Янков обвини правителството, че строи, за да ремонтира заради случаите на некачествено строителство през последната година. Той поиска да се ограничи участието в държавни и общински търгове на фирми, които са допуснали некачествено строителство.

Павлова отговори, че по принцип подкрепя такава мярка, но припомни, че при опит тя да бъде въведена на ниво Европейски съюз (ЕС) е получено становище, че ограничението би било неправомерно. Ако България въведе подобна мярка, вероятно страната ни ще бъде санкционирана, коментира министърът.

Повечето въпроси към Лиляна Павлова в днешния парламентарен контрол бяха свързани с ремонти на второкласни и третокласни пътища. Тя обобщи, че средствата не стигат за пътната инфраструктура, още повече, че и бюджетът за пътни ремонти по новата оперативна програма “Региони в растеж” е по-малък в сравнение с предишния програмен период. Тя цитира и статистика, според която над 6 хил. км пътища от третокласната мрежа имат нужда от ремонт, но бюджетът не го позволява и затова част от тях ще бъдат само изкърпени, вместо цялостно рехабилитирани.

В тази връзка Павлова за пореден път защити повишаването на цените на винетките, като подчерта, че те не са поскъпвали от 2008 г. и постъпващите приходи от 150 – 200 млн. лв. годишно са крайно недостатъчни за поддържането на републиканската пътна мрежа. Според нея необходимите за поддръжка на пътищата средства са 600 млн. лв. годишно.

На въпрос на депутата Борислав Иглев за ремонт на пътя Стара Загора – Тополовград регионалният министър отговори, че в частта от Стара Загора до Раднево рехабилитацията ще се финансира със средства от програмата “Региони в растеж”. Индикативната стойност на ремонта е 26 млн. лева, а проектът е приоритетен и ще е един от първите, които ще стартират.

Павлова напомни, че Управляващият орган на програмата е публикувал поканата към пътната агенция и през февруари тя ще подаде проекти, включително и за този път. Министърът изрази надежда до края на годината да се проведе процедурата за избор на изпълнител и ако няма обжалвания – тази или в началото на следващата година строителните дейности ще започнат.

Третокласният път път Полски Градец – Светлина – Тополовград – Устрем също е включен в оперативната програма, но не е приоритетен, обясни Павлова. Тя допълни, че средствата ще стигнат за 15-20 проекта в списъка и за останалите ще се разчита на спестен ресурс от обществените поръчки.

От изказването на депутата Георги Божинов стна ясно, че област Враца е подала интегриран проект за ремонт на второкласната и третокласна пътна мрежа в региона като част от специалната инвестиционна програма за изоставащите региони.

Регионалният министър обаче каза, че по линия на програмата ще се обосноват и посочат няколко приоритетни, пилотни проекта за всяка област, включена в нея, и не е задължително тези проекти да са пътни. Тя допълни, че целта е да се реализират проекти, които да спомогнат привличането на инвестиции и разкриването на нови работни места.

В отговор на друг въпрос за обхода на гр. Димово Лиляна Павлова посочи, че има два проекта – единият е за малък обход по сегашния път, а другият е част от бъдещата магистрала София – Видин, за която все още не е ясно с какво финансиране ще се строи. Според нея трябва да се направи обсъждане, за да се вземе решение кой от двата проекта да се реализира, но лично тя изрази подкрепа за магистралата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:14 | 12.09.22 г.
fallback