Крайната цена на бензина в България е по-ниска от средната за ЕС, а на дизела - около средната за общността, съобщи министърът на икономиката Божидар Лукарски по време на парламентарния контрол. Той се позова на официалните данни на ЕК към 18 януари 2016 г.
Депутатът Петър Славов (Реформаторски блок) обаче беше категоричен, че трябва да се сравнят не крайните, а производствените цени (без акциз и ДДС) и по този показател у нас те са едни от най-високите в ЕС. За него това е пример за "нещо смущаващо" на пазара.
Депутатът посочи в своя въпрос още, че в началото на 2015 година цената на петрола на световните пазари е по-висока, отколкото в края на годината, а по бензиностанциите у нас тенденцията е точно обратната - цената на горивата е по-висока в края на годината.
Икономическият министър обаче припомни, че има "нормален марж от време", през който цената на петрола на световните пазари да се отрази и на крайните цени на бензиностанциите. Лукарски беше категоричен още, че няма административен механизъм държавата да се меси на пазара на горива и нарече ситуацията по бензиностанциите във Варна "пазарен принцип, който може да доведе до намаляване на цените на горивата".
В пазарни условия цените на стоките и услугите се определят от търсенето и предлагането, припомни още икономическият министър в отговор на въпрос на депутата Слави Бинев (Патриотичен фронт).
"Министерството на икономиката законово няма функции на регулатор на пазара на горивата в страната", каза той, попитан за мерките, които взима ведомството срещу евентуални картели в сектор "Горива".
Наблюдение на пазара и възпрепятстване на сключване на нетърговски споразумения по закон се извършват от Комисията за защита на потребителите, припомни още Лукарски. В компетенциите на икономическото министерство на пазара на горива е контрол на качеството и на средствата за измерване на горивата.
Икономическият министър съобщи още, че очаква секторния анализ на Комисията за защита на конкуренцията за пазара на горива. Той ще покаже има ли картел между участниците и ще даде обяснение защо маржът между цените на бензиностанциите у нас е 0,18%, докато в други държави от ЕС той е в рамките на 2-3%.
Цената на горивата е един от основните компоненти на цената на продуктите, посочи още Слави Бинев от парламентарната трибуна. Петър Славов пък е категоричен, че по-ниските цени на горивата може да бъде стимул на вътрешното потребление и да подпомогнат ръста на икономиката.