Министерският съвет предлага да се приеме нов закон за държавните помощи. Текстовете са внесени в деловодството на Народното събрание. Законът обхваща и минималните помощи (de minimis), за които не е необходимо уведомяването на европейските власти.
Законопроектът е изготвен от междуведомствена работна група, като е трябвало да бъде готов до края на 2013 г. Заради извънредните избори през 2014 г. приемането му е отложено и той е включен в законодателната програма на Министерския съвет през 2015 г., посочва се в мотивите на вносителя.
Новият закон не променя съществуващия ред за предоставяне на държавни помощи, но се въвеждат още от европейските регулации.
Предвижда се държавна помощ да се предоставя, ако има социален характер или ако е предназначена за отстраняване на щети от бедствия и други извънредни събития. Предоставянето на държавна помощ може да се приеме за съвместимо с вътрешния пазар, когато се подпомагат региони с ниско жизнено равнище и висока безработица или когато е за изпълнение на проект със значителен икономически интерес за Европейския съюз (ЕС) или за преодоляване на съществени трудности в икономиката на страната, посочва се в текстовете.
Държавна помощ ще се позволява и с цел подпомагане развитието на определени стопански дейности или икономически райони, стига да не засяга търговските условия, както и за подпомагане на културното и историческо наследство, ако отново не засяга търговските условия и регламентите на ЕС за конкуренцията и е разрешена от Европейската комисия (ЕК), предвиждат авторите на новия закон.
За наблюдението, прозрачността и координацията на държавните помощи и минималните помощи на национално, областно и общинско равнище се предвижда да отговаря министърът на финансите. Той ще комуникира и с ЕК във връзка с държавните помощи.
За държавните помощи в сектора на земеделието, развитието на селските райони, горското и ловно стопанство и рибарство ще отговаря конкретно министърът на земеделието и храните.
Въвежда се функцията “администратор на помощ” в случаите, в които държавната помощ не се предоставя пряко от публичен орган, а чрез лице, спрямо което може да упражнява пряко или косвено доминиращо влияние. Когато държавната помощ се предоставя с акт на Министерския съвет, администратор на помощта е съответният министър, отговорен за конкретната политика.
Администратор може да бъде управляващ орган на оперативна програма и публичноправна или частноправна организация, като ще е длъжен да уведомява финансовия министър при предоставяне на нова държавна помощ.
Държавната помощ се предвижда да не се предоставя до разрешението от страна на Еврокомисията или поне до момент, в който не настъпят обстоятелства, при които да се счете, че ЕК е взела решение за разрешаването й. За случаите, при които не е нужно уведомление на ЕК, трябва да се изчака становището на финансовия министър, че помощта отговаря на изискванията за групово освобождаване.
Всички държавни помощи ще се оповестяват в Официалния вестник на ЕК, предвижда още законопроектът.
За всички държавни помощи България ще уведомява ЕК, включително и за изменение на вече предоставени такива.
Възстановяване на неправомерно отпусната държавна помощ се извършва въз основа на решение на ЕК и по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, като подлежат и на принудително събиране. Ако получателите на помощта не са индивидуализирани, администраторът й издава акт за установяване на публично вземане по реда на Административнопроцесуалния кодекс, по който се предвижда да се разглеждат и жалбите на получателите на държавните помощи. Администраторите на помощта или Националната агенция за приходите уведомяват финансовия министър за всяко погасено плащане.
До края на март всяка година администраторите на държавни помощи ще предоставят отчети пред министъра на финансите за изпълнението на държавните помощи за предходната година. За фонд “Земеделие” и другите администратори от сектора на селското стопанство срокът е до края на януари.
Предвидени са и глоби за различни нарушения – за неопределяне на администратор на държавна помощ, за неизпълнение на задължения на администратори, като максималният размер може да достигне до 10 хил. лева.