fallback

Картел или борба за локален пазар е случващото се на бензиностанциите във Варна?

Варна вече не е изолиран случай - появиха се и други търговци с по-ниски цени на бензините

11:45 | 19.01.16 г. 11

От месеци цените на горивата във Варна са по-ниски от средното за страната. Причината е появата на нов играч на пазара, който предлага бензините на по-ниска цена. След кратко колебание и останалите бензиностанции намалиха цените.

Какво обаче представлява този казус - картелно споразумение или битка за локалния пазар на горива в морската ни столица? Според говорителя на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов случващото се във Варна е просто "здрава конкуренция".

Пред "Нова телевизия" той уточни, че ако има картел, останалите бензиностанции биха свалили цените още по-ниско за кратък период от време, за да изтласкат новопоявилия се конкурент от пазара във Варна.

От КЗК междувременно разследват и сигнал за картел на пазара на горива, подаден от варненския бизнесмен Веселин Марешки, който е собственик на бензиностанцията, предложила по-ниски цени на бензините.

Комисията работи и върху нов секторен анализ на търговията с горива у нас. Гаврилов припомни, че при предишна проверка на пазара преди четири години е имало съмнения за картел, но проверката е била приключена след сключване на споразумение с играчите на пазара. Така е спестена дълга съдебна процедура по доказване и обжалване на обвиненията, смята той.

"За нас е много по-важно пазарът да се нормализира и да бъдат прекратени практиките, които са съществували и това действително е станало", каза говорителят на КЗК.

Той посочи, че такава практика например е била "нагаждането" на цените на пазара. Преди 2013 година на сайта на всяка бензиностанция бяха посочвани цените на дребно за деня и това беше сметнато от Комисията за "нагаждане", обясни от своя страна изпълнителният директор на Българската петролна и газова асоциация Андрей Делчев. След заключението на КЗК обявлението на цените е било преустановено.

Марио Гаврилов допълни, че пазарът на горива у нас е много силно сегментиран и това е причината Варна засега да остава по-изолирано явление по отношение на цените на бензините.

"Другите фирми, за да останат на пазара около тази бензиностанция, са принудени да се съобразят с нейното ценово равнище", каза още той.

Това се нарича "интелигентно приспособяване", поясни Делчев. Според него има борба за локален пазар, а големите вериги могат да си позволят различна ценова политика в различните населени места.

Пазарното поведение си е политика на самите компании, допълни още Делчев. Той обаче посочи, че бизнесменът Марешки отказва да съобщи кои са доставчиците му и това налага други изводи, а именно, че той се опитва да рекламира целия си бизнес чрез по-ниските си цени на пазара.

Варна не е изолиран случай - бензиностанции, които продават горива на по-ниски цени от средното вече има и в София и по магистрала "Хемус", каза още говорителят на КЗК и уточни, че не става въпрос за същата фирма, която свали цените в морската ни столица.

По отношение на ниските цени, които предлага бензиностанцията във Варна, хипотезите са няколко, посочи още представителят на КЗК. Възможно е търговецът да работи с много нисък марж на печалба или дори известно време на загуба, което не е забранено от закона, може обаче ниската цена да се дължи на нелегален внос на горива, допълни още Гаврилов.

Делчев посочи, че печалбата на литър бензин за бензиностанциите е 12%. Малко над 1 лев от цената са всъщност акцизите и ДДС върху горивата. "Ние печелим от обеми, а не от цени", допълни още директорът на БПГА.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:21 | 12.09.22 г.
fallback