fallback

Секторни комисии към КЗП ще помиряват потребители и търговци при спорове

Работата на тези комисии няма да е ефективна заради техния модел на работа, смята Богомил Николов, председател на "Активни потребители"

12:28 | 12.01.16 г.

От началото на годината към Комисията за защита на потребителите (КЗП) работят секторни помирителни комисии.

Новите секторни помирителни комисии ще бъдат нотифицирани от Европейската комисия през следващата седмица. Те ще бъдат в 5 важни области - енергетика, водоснабдяване и канализация, телекомуникации, транспорт и финанси. Общите потребителски комисии ще бъдат 12 и ще се намират в по-големите градове на страната. Те ще бъдат тричленни – председател и представители на заинтересованите страни.

Секторните помирителни комисии, които ще помагат за разрешаване на спорове между потребители и търговци, ще работят в София, обясни пред "Труд" Димитър Маргаритов, председател на КЗП. 

Той напомни, че комисията ще разглежда спорове, след като търговецът и потребителят са опитали да решат проблема безуспешно. Разглеждането се заплаща само, ако някой от страните иска допълнителни експертизи или вещи лица. Помирителното производство не е условие за предявяване на съдебен иск, както и не спира такова, каза Маргаритов.

Той допълва, че новосъздадените помирителни комисии са в така наречените чувствителни сектори, където са и най-много жалбите, получавани в комисията - естествените монополисти като ВиК, транспорт, финансови услуги, застрахователни.

Разрешаването на споровете трябва да става в рамките на 90 дни, в които да се намери приемливо и за двете страни решение. Когато търговец не изпълни решение на такава помирителна комисия, КЗП се обръща към съда, където в общия случай делата се печелят, обяснява Маргаритов.

Работата на помирителните комисии към КЗП не е ефективна заради техния модел на работа, заяви в интервю за БНР Богомил Николов, председател на Асоциация "Активни потребители".

„Аз съм скептик, тъй като и досега тези комисии не са ефективни, не постигат резултати и според мен това е, защото се избра неподходящ модел. В над 60% от случаите търговците просто не се появяват на тези комисии“, коментира Николов.

Той смята, че най-добрата форма за България би бил арбитражът. „Възможно е в някои от секторите комисиите да заработят много ефективно, там, където са двама, трима търговците. Но в сфери, където търговците са стотици, това няма да е възможно“, допълва Николов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:16 | 14.09.22 г.
fallback