Държавата е помогнала за предотвратяването на криза и въпреки това се говори, че тя изнудва някого, заяви в ефира на БНР изпълнителният директор на Българския енергиен холдинг (БЕХ) Жаклен Коен по повод кризисната ситуация, настъпила в последните дни на 2015 г. Тя е свързана с доставките на природен хаз от Русия за “Овергаз”, която захранва хиляди български домакинства.
По думите на Коен се спекулира с това, че “Булгаргаз” е длъжна да помогне, а това не е така.
“Той е длъжен да осигури газ на собствените си клиенти. „Овергаз“ не е такъв клиент. „Овергаз“ има собствена лицензия за доставка на газ./.../Направете едно проучване какво съдържат лицензите на „Булгаргаз“ и „Овергаз“. Това е една заблуда, която се опитва да се тиражира, а именно, че когато някой, който се е заел с търговска дейност от значим обществен интерес и изпитва проблеми, държавата му е длъжна да прави всичко и накрая той да каже „държавата ме мачка“, коментира още Коен.
По повод писмото на руското Министерство на външните работи, в което се посочва, че “Газпром” е готова да увеличи подаваните обеми гориво за “Булгаргаз”, както и че продължават преговорите между българската компания и “Газпром” за регулиране на натрупалите се през последните години търговски въпроси, изпълнителният директор на БЕХ заяви, че преговорите са за въпроси, натрупвани през годините, а не през последните 24 часа.
“На някой очевидно му е удобно да каже “всичко стана в 24-ия час”, посочва той.
Коен смята, че 10-процентното увеличение на цената на допълнителните количества газ трябва да бъде поето от “Овергаз”.
“Има един източник на доставка на газ за България, има двама търговци. Поинтересувайте се всеки един от тях на какви цени получава. Тук, според мен, не е лошо да се сезира Комисията за защита на конкуренцията и да се направи един икономически анализ” , препоръчва още той.