През декември бизнес климатът се влошава за втори пореден месец основно заради песимистичните нагласи на мениджърите и предприемачите в строителството, търговията на дребно и сектора на услугите. Като цяло и оценките им за първите месеци на 2016 г. са по-резервирани.
Общият показател на бизнес климата се понижава с 0,7 пункта в сравнение с ноември, разкриват актуалните данни на Националния статистически институт (НСИ). След като и последните данни за годината са налице, се очертава ясен контраст между двете половини на 2015 г., тъй като до май оптимизмът преобладаваше, а през периода юни-декември само през август и октомври бизнесът отчете положителни нагласи.
Данните съответстват от една страна на оценките на Българската стопанска камара, според които фирмите изпращат не толкова добра година, и от друга страна на анализите на Българската търговско-промишлена палата, според които през 2016 г. българските предприемачи ще бъдат умерени оптимисти.
През декември единствено оценките на предприемачите в промишлеността остават приблизително на равнището си от предходния месец. Анкетата на НСИ, проведена сред ръководители на предприятия, опериращи в бранша, регистрира известно подобрение на производствената активност през последните три месеца. Същевременно обаче осигуреността на производството с поръчки намалява, което е съпроводено и с по-резервирани очаквания за дейността на предприятията през следващите три месеца.
Секторът се оплаква от несигурната икономическа среда, макар че през последния месец се наблюдава намаление на негативното му въздействие, и от недостатъчното търсене от страната.
В последния месец на 2015 г. съставният показател за бизнес климата в строителството спада с 1,2 пункта поради влошените очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията в следващите шест месеца.
По тяхно мнение настоящата строителна активност и осигуреността на производството с поръчки са намалели в сравнение с предходния месец, което може да се обясни със старта на зимния сезон, в който строителството не е толкова активно. Прогнозите на мениджърите в сектора относно дейността им през следващите три месеца също са по-песимистични.
Освен несигурната икономическа среда и конкуренцията в бранша финансовите проблеми продължават да бъдат основните пречки за развитието на дейността в отрасъла. Секторът още носи на гърба си проблемите, породени от финансовата криза от 2008 г., но постепенно замразени проекти се размразяват, а ниските лихви по кредитите, например, позволяват по-евтиното рефинансиране на стари задължения – тенденция, от която могат да се възползват всички предприятия.
Що се касае до търговията на дребно - съставният показател в сектора намалява с 0,7 пункта през декември. НСИ отдава това на влошените очаквания на търговците на дребно за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца.
Същевременно анкетата регистрира и влошени нагласи спрямо прогнозите им както за обема на продажбите, така и за поръчките към доставчиците през следващите три месеца. Оценките на търговците идват на фона на коледните и новогодишните празници, които по принцип се характеризират с по-високи обороти. Очакванията, че потреблението няма да расте толкова силно и през 2016 г., може би оказват влияние върху нагласите в сектора.
Песимисти през декември са и мениджърите и предприемачите в сектора на услугите, който формира 65% от брутния вътрешен продукт на страната. Измерителят на нагласите в отрасъла се понижава с 2,6 пункта спрямо ноември. Според анкетата на НСИ мениджърите считат настоящото търсене на услуги за резервирано, докато очакванията им за следващото тримесечие се подобряват.
И тук несигурната икономическа среда продължава да е сред основните фактори, които затрудняват дейността на предприятията в сектора.
Като цяло за следващата година бизнесът се притеснява от неяснотата по отношение на цените на суровините, достъпа до кредитиране и от регулаторния натиск върху производството, показва годишното анкетно проучване сред 734 предприятия, които са членове на Българската стопанска камара (БСК).
Намеренията на анкетираните фирми за 2016 г. са свързани най-вече с разработването на нови продукти и пазари, а оттам – и за увеличение на броя на работните места и възнагражденията на персонала.
Догодина българските предприемачи остават умерени оптимисти за ръста на икономиката, резервирани са по отношение на подобряване на бизнес климата, по-малко са положителните им очаквания за разкриване на работни места и не планират мащабни инвестиции. Това е картината на българската икономика и бизнес средата у нас за 2016 г. пък през погледа на 492 фирми, членове на Българската търговско-промишлена палата (БТПП). Запитаните ще разчитат основно на приходите от износ през следващата година заради недостатъчното вътрешно търсене.