Едва 25% от българските компании са оптимисти в очакванията си за разширяване на бизнеса си в чужбина. Това показва проучване на нагласите за плащания в Европа, проведено от EOS Group през пролетта на 2015 година.
В Западна Европа Германия и Великобритания са относително по-оптимистично настроени по отношение на развитието на международната им търговия – съответно 29% и 25% от компаниите имат подобни очаквания.
Данните показват, че средно 13% от фактурите, издавани от европейските компании, са за чужбина. Най-голям е обемът на международните вземания сред компаниите от Германия (около 21%), докато на обратния полюс е Гърция (7%) и Русия (4%). Резултатите едва ли могат да бъдат наречени изненадващи предвид капсулиращата се руска икономика и кризата в южната ни съседка.
Според проучването на EOS бизнесът демонстрира по-голяма предпазливост при международните си отношения.
Половината от компаниите, участвали в проучването, имат по-стриктни условия за плащане, защото се притесняват от несъбираеми дългове. Подобна е практиката и сред българските компании – 43% от тях имат по-строги правила при разплащания с партньори в чужбина.
„Тази тенденция може да възпрепятства развиването на транс-граничните бизнес отношения“, казва Райна Миткова, управител на EOS България.
Сред основните предизвикателства за развитие на бизнеса с други страни са законодателните рамки, посочват от компаниите. Все пак 44% от тях декларират, че са добре подготвени да се справят с тях, както и с други затруднения, свързани със събирането на вземания от чужбина.
От друга страна, средно 41% от компаниите вярват, че възстановяването на неизплатени суми от друга държава е трудно без помощта на външен специалист по събиране на вземания. В Западна Европа австрийците и французите (съответно 51% и 44%) са най-силно убедени в това. Румънците, гърците (по 48%) и словаците (46%) от своя страна най-настоятелно застъпват тезата, че в Източна Европа бизнесът има по-голяма необходимост от специалисти по управление на вземания.